Race Report Half Challenge Barcelona

Konkurransedag betyr tidlig opp. Veldig tidlig opp! Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor disse konkurransene må starte så tidlig på morgenen. Men, det gjelder å tilpasse seg. Så da vekkerklokka ringte kl 04 var jeg klar, selv om jeg bare hadde fått rundt fem timer på øyet. Ikke lett å sove med masse mat i magen. Så har jeg lært det til neste gang. Har forresten lært masse her nede, det er fordelen med å reise med rutinerte Kristin Lie på tur. Prøver å plukke med meg de rådene jeg kan.

Ingen konkurranse uten race nails. Må jo ha noe gøy å se på underveis!
Ingen konkurranse uten race nails. Må jo ha noe gøy å se på underveis!

Til frokost fikk jeg i meg en bolle med musli og naturellyoghurt, et egg og en baguett med masse peanøttsmør. Pluss en carbloader fra Enervit. Det var mer enn nok, magen var full fra i går. Prøvde meg flere ganger på do, men ingenting ville ut. Ikke mer å gjøre da enn å tusle bort mot skiftesonen 0515 (mens andre var på vei ut fra disco) for å fylle flasker med sportsdrikk og gjøre de siste forberedelsene der. Sykkelen hadde flyttet seg mange meter fra i går, men var heldigvis ikke fanget i andre sykler og alt virket bra med den. Jeg så flere sykler som hang inni hverandre på et vis, med styre og kjede om hverandre.

Ferdig varmet opp og leter febrilsk etter min gule badehette.
Ferdig varmet opp og leter febrilsk etter min gule badehette.

Varmet godt opp med 15 min jogg og løpedrills. Ble noen stigningsløp og oppvarming av armer også. Så startet stresset. Tre runder på toalettet (i kø!). Fant ut at jeg ikke hadde badehetten min (har fortsatt ikke funnet den!). Med ti minutter til start måtte jeg prøve å finne en ny fra arrangøren, men de hadde ingen til overs. Det sa de imidlertid ikke til meg, de sa at det var fikset. Og jeg ventet pent på at noen skulle komme med en ny. Fem minutter til start og jeg spør igjen – når kommer badehetten min? Nei, de hadde ingen ny, men det var greit at jeg svømte uten arrangørhette. Jeg måtte bare finne en annen hette. Lettere sagt enn gjort! Men – med 15/16 grader i sjøen var det flere som svømte med to hetter. Og jeg spurte den første mannen jeg traff som jeg så med to hetter og ba særdeles pent om å få den ene. Han fikk en skikkelig bamskeklem da han skeptisk svarte ja 🙂

Her en plass står jeg. Alle har gule hetter, jeg har en hvit. Kanskje derfor jeg fikk svømme alene i front? Blandet meg nemlig greit med mannfolka som også hadde hvite hetter.
Her en plass står jeg. Alle har gule hetter, jeg har en hvit. Kanskje derfor jeg fikk svømme alene i front? Blandet meg nemlig greit med mannfolka som også hadde hvite hetter.

Svømmingen. Svømmestarten gikk presis og jeg løp av gårde og stupte ut i første bølge. Mistet såklart brillene og måtte stoppe for å ta de på igjen. Tenkte at der gikk den sjansen til å holde følge med teten, men fikk noe overrasket med meg at ingen andre gule hetter var i nærheten (min hette var hvit for anledningen, samme farge som gutta som startet tre min før).

Ut til første bøye (ca 250 meter) gikk det fint. Jeg fant en god rytme og så ingen gule hetter (andre damer) herfra og inn til mål. Men etter vending første bøye hadde vi alle sola midt i mot. Med høye bølger og 400 meter mellom bøyene ble det vanskelig å navigere. Gjorde mitt beste, men svømte en god del for langt (som de fleste andre). Synes likevel at jeg ikke stoppet opp for mye. Svømte gjennom og over halve herrefeltet (føltes i hvert fall slik), uten at det hindret meg mye. Jeg fikk kjørt mitt løp – helt alene. Kjente at klokka vibrerte hver 500m og etter 1500 skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke snart var i mål, før jeg kom på at jo, det var visst 1900 jeg skulle svømme…

Jo mer navigering, desto mer gnagsår. Slik er regelen for meg. Selv om jeg smurte godt før start.
Jo mer navigering, desto mer gnagsår. Slik er regelen for meg. Selv om jeg smurte godt før start.

I følge min klokke svømte jeg på 26.44. Timingen sier 27.42, men det er jo et stykke fra vannet til tiden tas, så det stemmer nok. Klart beste Agegrouper opp av vannet, femte beste svømmetid av alle damene. Svømte totalt 2140 meter, ifølge Garmin.

Slet med å få ned glidelåsen, men da den først var nede var det bare å gi gass inn mot skiftesonen. Synes det gikk greit i skiftesonene i dag, tidene viser også at det var helt ok.
Slet med å få ned glidelåsen, men da den først var nede var det bare å gi gass inn mot skiftesonen. Synes det gikk greit i skiftesonene i dag, tidene viser også at det var helt ok.

Syklingen. Først og fremst er jeg VELDIG stolt over syklingen min i dag, selv om tiden ikke var til å skryte av. Noen ganger må man bare ta med seg opplevelsen. Dette er den tøffeste, tyngste og mest utfordrende løypa jeg har sett noensinne. Og jeg er ikke alene om det. Svenske Karl-Johan Danielsson skriver i sin RR at det er en av de mest brutale løypene han har kjørt. Jeg kom meg gjennom helskinnet. Tok meg selv i å kose meg i deler av den. Idyllisk, grønt og hardt. Knallharde stigninger som aldri tok slutt og svingete utforkjøringer etterpå. Nok å fokusere på!

For å få et inntrykk av hvordan syklingen var, ta gjerne titt på denne videoen fra konkurransen:

Video fra Half Challenge Barcelona

Kristian tok dette fine bildet på vei ut på syklingen. Første kilometerne var i Calella by, ellers var det ut på landet, innom flere småbyer og opp i fjellet (og ned igjen). Absolutt ingen løype som favoriserer meg, men helt klart en viktig trening og erfaring å få med seg.
Kristian tok dette fine bildet på vei ut på syklingen. Første kilometerne var i Calella by, ellers var det ut på landet, innom flere småbyer og opp i fjellet (og ned igjen). Absolutt ingen løype som favoriserer meg, men helt klart en viktig trening og erfaring å få med seg.

Det var 10 grader og skygge på den kaldeste tredelen, jeg skalv og hakket tenner. Ristet og turte ikke legge meg ned i aerostilling da jeg var redd for å miste kontrollen på sykkelen så mye som jeg skalv. Da er det vanskelig å finne godfølelsen. Sakteste mila gikk på over 33 min (opp, opp, opp). Raskeste på 15 min blank. Ble vitne til noen stygge ulykker underveis og tok det pent i svingene, men kjørte så godt jeg kunne der det var noe flatere og enklere. Hadde det gøy i 45-50 km/t, det var en  ny erfaring. Totalt brukte jeg nok beina veldig mye. 3 timer og 12 minutter er lenge på 90 km i konkurranse, og det skulle få sitt å si for løpingen. Fikk i meg 3 gels, to flasker sportsdrikk og en flaske vann. Måtte også stoppe og tisse underveis, det har aldri skjedd før. Tapte noen minutter på det.

Løpingen. Oppgaven fra Hans var å holde 4.20-4.30 fart per km. Stole på løpeformen. Første 8 km fikk jeg det til. Det var superdeilig å løpe, holdt 4.23 fart og følte at jeg kunne cruise inn til mål. Så sa det imidlertid stopp. Plutselig spratt tiden opp på 4.40 og der måtte jeg kjempe for å holde den. Første mila gikk på 45 min. Herfra og inn ble det mind over matter. Holde teknikken, holde frekvensen og holde linja.

Etter tre km var humøret på topp. Dette gikk jo lett!
Etter tre km var humøret på topp. Dette gikk jo lett!

Drakk tre slurker vann og en slurk sportsdrikk ved hver drikkestasjon. Ble også en gel underveis. Følte meg dårlig etter hver stasjon, magen likte seg ikke de siste 12 km. Da var det godt å ha heiagjeng underveis. Kristian ba meg plukke rygger siste runden, noe jeg for så vidt klarte. Men noen plukket også min rygg. Det var kjipt å se damene suse forbi siste tre kilometerne da mine rundetider var oppe i 5.05. Syklingen hadde spist opp kreftene, og jeg var særdeles ustø da jeg endelig var i mål. Ifølge min klokke løp jeg på 1.38, men ifølge resultatlisten står det 1.40. Veldig rart egentlig.

Totaltid i mål: 5.24.16. 4 plass i min AG og 32. plass totalt av damene (tror jeg). God laginnsats av Norge ellers med Mette på 7.plass, Kristin på 11.plass og Nathalie som fullførte med vonde bein. Gutta kom seg også til mål 🙂

Norske jenter i mål

Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet, selv om medaljen glapp de siste kilometerne. Tar med meg noen erfaringer og kommer sterkere tilbake neste gang. Har mye jeg kan forbedre, og gleder meg til å starte den jobben så fort jeg kommer hjem igjen.

IMG_3428

17.maifeiringen tok vi etter målgang. Is, sjampanje og jordbær.
17.maifeiringen tok vi etter målgang. Is, sjampanje og jordbær.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

11 kommentarer om “Race Report Half Challenge Barcelona

  1. Drikk litt sterk kaffe på morgenen for å få fart på magen, eller ta den en lett (!) 10min joggetur. Aldri spise nøtter/frukt/grønt dagen før. Jeg prøver så langt det er mulig å unngå sånne arrangørdoer med lange køer foran 😉 Det finnes ofte alternativer. Mette og jeg fant det beste i går 🙂
    Håper kroppen er mer OK i dag 😀

    1. Pleier ikke spise frukt eller grønt to dager før jeg.. Og drakk sterk kaffe også. Men funket ikke. Skal spise mer dag nr 2 før konk og mindre dagen før, kanskje det funker? Kroppen er sliten og vond men det var godt med en 2500m kontinuerlig svøm. Satser på det i morgen også.

  2. Gratulerer med flott gjennomført løp!

    Har akkurat begynt å lese bloggen din, og må bare si at du har en imponerende treningsmengde i kombinasjon med jobb og familielivet. Inspirerende å lese for oss dødelige 😉

    Hva er egentlig hovedmålsetningen for sesongen? Vurderer du å delta i norseman?

    1. Hei! Jeg skulle vært med på norseman i fjor. Men da falt jeg på sykkel og ødela beinet mitt så jeg ikke fikk startet. Nå satser jeg olympisk distanse, så norseman er uaktuelt inntil videre. Alle langdistanser er det. Maks halv ironman som igår, ellers er det 1500 svøm 40km sykkel og 10km løp som gjelder for meg. Gøy at du leser og liker bloggen, det er godt å høre! Det er fullt mulig å jobbe, ha familie og trene mye. Man må bare prioritere bort andre ting og planlegge godt. Men de fleste klarer seg jo med mye mindre trening enn meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s