Trening uke 18

Jeg imponeres stadig av hva kroppen tåler. Forrige helg var det både konkurranse og mye trening, men etter halvannen dag med nesten helt fri var jeg fit for fight igjen. Det er to uker til Half Challenge Barcelona og intensiteten ble derfor opprettholdt gjennom uka som gikk. Jeg kjører ikke så lange økter, satser jo olympisk distanse, men denne uka fikk jeg faktisk inn en 90 minutters løpetur. Det skjer kanskje en gang i halvåret 🙂 Totalt ble det 19 timer trening.

Jeg fikk også benyttet meg av det fine været som var igår. Syklet fra Holmestrand og hjem til Oslo – perfekt! Jeg liker å bruke denne distansen (80km) til å trene. Hvorfor kjøre bil når jeg kan sykle? Normalt så sykler en av oss ned til Holmestrand og den andre hjem igjen, det tar jo bare to timer lenger enn å kjøre bil.

Den største utfordringen min er som vanlig søvn. Magnus har vært oppe minst en gang hver natt og dessuten funnet ut at morgenen starter kl 05. Det blir mye oppstykket søvn, og det blir for lite restitusjon – selv om Kristian som oftest er den som faktisk står opp. Jeg blir jo også vekket hver gang Magnus kommer på besøk. Note to self: Jeg må komme meg i seng 2130! Da er ikke tidlige morgener et like stort problem – det gir jo også rom for noen veldig gode morgenøkter 🙂

Nå står jeg foran en uke nesten uten trening. Først et par dager hvile, så noen korte økter med litt intensitet. Satser på at det skal få meg i bra form til konkurransen 19. mai.

Mandag: Hviledag som vanlig. Løp de tre km til SATS hvor jeg hadde 50 min core/stretching, men ellers var det FRI!

Tirsdag: Syklet til og fra jobb, men den vanlige løpeøkten jeg pleier å ha sto ikke på planen i dag. Istedet ble det en tur innom kiropraktor og fysio for å ta en sjekk etter Kypros-turen. Ekstra hvile kom godt med. Kveldens svømmeøkt var nemlig lang og hard. Hovedserien alene var på 4200 meter (2x(3×400+3×200+3×100)) i3 on 6/3/1.30 første serien og 5.40/2.50/1.25 andre runden – slitsomt! Det gikk veldig greit første serien, hvor jeg faktisk svømte 400 på 5.23/5.20/5.13. Etter hvert ble det tyngre. Totalt ble det 6400 meter på to timer (langbane). Det var en veldig sliten kropp som prøvde å sove etterpå (med varierende hell).

Onsdag: Tøft å stå opp 0630 for morgentrening etter kveldsøkt dagen før, men hva gjør man ikke for å nå sine mål? Det ble 3500 rolig restitusjon i bassenget (5×400 som hovedserie). Fokus på avslappede armer og kontroll. Hjem for frokost nummer to og så ut på sykkelen i Sørkedalen. Intervaller. Etter seks mil var det klart for 30 min offbike løp, med ti minutter i raskt tempo først. Det var tungt med stive (og kalde) bein, men jobbet bra hele veien. Ingen vondter!

Torsdag: Startet dagen med 70 min svøm (4000m) på Domus. Ble roligere enn planlagt, viktig å lytte til kroppen også. Ble lite søvn i natt, men gjennomførte med en god følelse. Den rolige farten min er langt i fra sakte, og det er digg å kjenne at kroppen flyter godt. Rakk en tur innom legen for å ta noen tester og fikk en skikkelig bra massasje på min såre rygg av Sara etterpå. Skulle egentlig løpt en time rolig, men måtte droppe det for å rekke svømmekurs med Magnus. Fikk inn 25 min veldig effektiv core-trening på kanten mens han svømte. Normalt kunne jeg løpt på kvelden, men i dag skulle jeg på lanseringsfest for boken Tren Smart – så da falt det bort en time løp uten at det var noen krise.

Hegnar Media har nettopp utgitt boken Tren Smart. Jeg fikk være med i den og fortelle litt om hva jeg liker med triathlon og hvordan du kan få inn trening i en aktiv hverdag.
Hegnar Media har nettopp utgitt boken Tren Smart. Jeg fikk være med i den og fortelle litt om hva jeg liker med triathlon og hvordan du kan få inn trening i en aktiv hverdag.

Fredag: Svømte 1 time på morgenen (3500m) med hovedserie 4x(200 i2 + 2×50 raskt) for å ha litt fart før svømmestevne i morgen. Etter jobb var det klart for en tøff løpeøkt. 5×800 sto nok en gang på planen, med 200 jogg mellom (ingen andre pauser). Løpeformen kommer seg stadig, idag gikk den dårligste like rask som den raskeste sist gang. Det må jo love godt!

Jeg er så heldig å ha en fin gjeng å trene svømming med. Ingen sak å starte nesten hver dag med morgentrening sammen med dem!
Jeg er så heldig å ha en fin gjeng å trene svømming med. Ingen sak å starte nesten hver dag med morgentrening sammen med dem!

Lørdag: Svømmestevne! Svømte 800 fri på Vestfold Svøm, totalt ble det nesten 3000 meter svømt. Løpet gikk kontrollert siden jeg ikke ville presse kroppen maks etter arytmiene forrige helg. Opplegget funket bra! Tilbake i Holmestrand ble det hvile før halvannen time løp. Første timen gikk på sti i Botnemarka, siste halvtimen på asfalt. Progressiv tur (første 50 min rolig), totalt 17 km. Kom hjem med noen blodige tær, men ellers oppfører beina seg eksemplarisk. Fikk tøyd en god halvtime på kvelden.

IMG_3245

Søndag: Etter en natt med lite søvn var det en trøtt kropp som satte kursen for Oslo fra Holmestrand. Heldigvis skinte sola fra klar himmel og det ble en god og varm tur. 1 time rolig, 1 time med lange intervaller og 1 time rolig. Så var jeg klar for en offbike løpetur på 40 min. Alle øktene gikk i ett idag, rakk bare noen små restitusjonsmåltider mellom. Og fra løp bar det rett på SATS for en halvtime knallhard styrketrening på bein. Nå skal beina hvile noen dager!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s