Trening uke 17

Sesongen nærmer seg med stormskritt. Det merkes. Intensiteten er økt kraftig og det kjennes på kroppen at ting er i gjære. Jeg går med stinne bein og «tung» kropp, men treningen går likevel bra – selv om det har vært tilløp til kramper, spesielt på svømmetrening. Overgangen til hardere trening skal jo være tøff, så nå gjelder det å få i seg riktig mat til rett tid og håpe på at Magnus sover mer enn vanlig så jeg får hentet inn noe på søvnen også. Så langt har jeg fått til det første, men sovingen er det så som så med. Sånn er småbarnslivet, og det er vel bare å tilpasse seg best mulig. Heldigvis har jeg en mann som tar «nattjobbingen» med stoisk ro, så jeg får i hvert fall hvilt selv om nettene blir noe oppstykket for oss alle.

Treningen i uke 17 var full av intensitet. De første fire dagene var i på Kypros på treningsleir/familieferie. Så en dag på reisefot, før uken ble avsluttet i Oslo med Sentrumsløpet og langtur på sykkel dagen etter.

Egentlig var jeg litt skuffet over at det kun ble 21 timer trening med fire hele dager på leir. Men med høy intensitet er det liten vits å presse inn så mange ekstra timer – selv om jeg hadde tiden til rådighet. Det skulle jo være familietid også, og jeg kuttet faktisk noen rolige timer for å være sammen med gutta mine. Det ble satt pris på av oss alle tre.

Det gjør meg veldig lite å kutte en time eller to i treningen når dette er belønningen!
Det gjør meg veldig lite å kutte en time eller to i treningen når dette er belønningen!

Mandag: Tid for vekseltrening/overgangsøkt/bricksession/konkurransesimulering. Fem runder av 10 km sykkel + 2,5 km løp. Det ble en veldig bra og hard gjennomkjøring, løpingen gikk over all forventning.

Test av 2XU våtdrakt X:3

Fulgte opp med en svømmetrening på ettermiddagen hvor jeg også fikk testet den nye X:3-drakten fra 2XU. Svømte rett og slett 10×400 helt rolig for å la kroppen hente seg inn, en økt jeg gjerne tyr til for restitusjon. Fint for kropp og sjel 🙂

Tirsdag: En slags hviledag, som endte opp med å bli ganske tøff likevel. Å løpe 10×100 sprint er nemlig en ganske hard start på dagen. Beina gikk som trommestikker, og jeg perset et sekund på siste 100.

Ikke så lett å fange 10x100 sprint, men synes Kristian gjorde en god jobb her. Sykkelveien på Kypros kan brukes til så mangt. Ekstra moro var det at Magnus syklet bak, men det kom ikke med på bildet.
Ikke så lett å fange 10×100 sprint, men synes Kristian gjorde en god jobb her. Sykkelveien på Kypros kan brukes til så mangt. Ekstra moro var det at Magnus syklet bak, men det kom ikke med på bildet.

Men beina blir slitne og det ble lite hvile etterpå siden jeg resten av den løp etter Magnus. Kristian måtte jo få litt tid alene han også, så vi sendte han avgårde for å spille golf. Da han kom tilbake var det tid for en økt i bassenget og en runde med foamrollen. Skulle ha 3x(200 jevnt + 50 hardt + 2×100 1-2 + 50 hardt) men endte opp med å svømme den tredje runden helt rolig. Kroppen var nemlig helt ferdig etter en lang (og veldig bra) dag med Magnus

Onsdag: Skulle egentlig ha en skikkelig tøff dag på sykkelsetet med fire timer og halvparten hardt. Klarte å punktere halvveis og skiftet for første gang slange helt alene! Men – verken patron eller pumpe fikk luft i denne slangen (viste seg at jeg hadde klart å punktere den også..). Så da måtte jeg ringe etter Kristian som hentet meg.

Det er utrolig hva man får plass til i små biler. Her har vi leid en liten Renault, men temposykkelen gikk inn likevel. Flaks for meg!
Det er utrolig hva man får plass til i små biler. Her har vi leid en liten Renault, men temposykkelen gikk inn likevel. Flaks for meg!

Vi bestemte at vi skulle ha familietid fremfor ny sykkeløkt, så jeg la heller inn en løpetur på nesten 8 km hjem fra oppdagelsesturen vår til Cavo Greco. Superlett å løpe, sone 1 farten min har blitt nesten 30 sek raskere per km på bare noen få uker 🙂 Svømte 5×800 helt rolig på ettermiddagen og tøyde en stund etter dette. Fin treningsdag, selv om den ble noe kortere enn planlagt.

Torsdag: Veldig mye vind, så sykkelturen ble kortere enn planlagt selv om jeg startet tidlig for å unngå det verste (08). Jeg fikk syklet det harde, men kuttet den siste rolige timen siden den uansett hadde blitt hard i motvinden. 2×20 min i sone 4 med lav kadens og fokus på kraft. Det var to veldig tunge lår som kom inn fra sykkel og måtte direkte ut på en tøff løpetur. 15 min konkurransefart og 15 min et par hakk under. Var så sliten etterpå at jeg knapt orket å spise. Magen gjorde vondt etter all jobbingen. Var heldigvis tidlig ferdig, så vi fikk mye tid sammen denne siste dagen.

På ettermiddagen hoppet jeg i bassenget igjen for 2000 kontinuerlig svømming hvor jeg byttet på cr/ry/br per 50, etterfulgt av 20 min effektiv jobbing på foamroll. Viktig for å løse opp i sliten lårmuskulatur og forebygge vondter i kneet.

Fredag: En liten svømmetur før avreise. Rolig økt og kun 22 grader i vannet. Jeg frøys hele veien til dusjen og en god stund etterpå. Svømte 12×50 on 50 + 6×100 fly/ry + 6×100 fri som hovedserie. Hoppet rett i restitusjonstøyet mitt fra 2XU og gjorde klar for nesten fem timer på fly. Gikk en 45 minutters tur da jeg kom hjem (forsøk på å løse opp flybeina før Sentrumsløpet, uten at det gikk inn i boka som trening.

Lørdag: KONKURRANSEDAG hvor det skulle settes ny pers i Sentrumsløpet, selv om kroppen var stinn av trening. Startet dagen med å sykle en rolig time og spise en god lunsj. Fikk lagt meg til å sove et par timer (gull!). Satte ny pers på Sentrumsløpet 🙂 Vel hjemme syklet jeg nok en rolig time for å jobbe ut litt melkesyre. Burde ha tøyd også, men det ble beina høyt på sofaen i stedet.

Ny pers på Sentrumsløpet

Søndag: Svømte på Hundsund med familien før lunsj, ble 1000 meter rolig i ett for å løse opp, men ellers bare bading med Magnus (som krålte for første gang!). Så bar det ut på lang tur på sykkel. Det ble ikke så mange kilometer, men nesten fire timer på sykkelsetet kvalifiserer fint til langtur i min bok. Rolig tur mot Asker og Røyken før det gikk videre opp Lierbakkene over Asker og hjem. Tunge bein og sliten kropp, men kom meg gjennom til slutt.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s