Trening uke 16

Det har vært mer enn nok å blogge om her på Kypros. Derfor er dette innlegget noe forsinket. Men forrige ukes treningssammendrag kommer altså her.

Uken før leir er nesten alltid rolig. Det gjelder å samle litt overskudd før noe mer trening enn vanlig. Dessuten hadde jeg jo 7,8 knallharde kilometer i beina fra forrige søndag, enda en grunn til å ta noen rolige dager. Kristian var på jobb i Sverige noen dager og alene med Magnus sier det seg selv at det ikke blir anledning til å trene så mye som vanlig. Legg til noen netter nesten uten søvn og jeg var bare nødt til å ta det ganske med ro før Kyprosturen. Totalen kom på 17,5 time, men det var mest fordi at det ble mye trening når vi først kom oss avgårde på treningsleir/familieferie.

Mandag: Hviledag. Syklet til jobben, men ellers var det lite aktivitet. Sliten etter løpingen i går, støle bein og vondt i ryggen.

Tirsdag: Sov bare fem timer etter en urolig natt med Magnus. Etter levering i barnehagen måtte jeg hjem og legge meg, selv om jeg egentlig skulle på jobb. Kom meg ut på løpetur kl 11, en tøff trening med 5×800 meter på 90 % med 200 m jogg/gange mellom som hvile. Fant et fint stykke flat mark å løpe på mellom Jar og Bekkestua. Viktig å få trent mer uteløping nå frem mot sesongstarten. Løp veldig jevne 800-metere, alle var mellom 3.03 og 3.07. Veldig sliten etterpå og kom meg hjem for å sove litt til. På kvelden var det den vanlige svømmetreningen med OI på Tøyen, hvor intensiteten også er høy (takk til Susan som passet Magnus). Hovedserien var 3x(2×200+4×100) alt i sone 3, altså godt utenfor komfortsonen. Jeg ville ikke være defensiv før start, men etter første serien var det klart at dette var ikke dagen for å sette nye rekorder. Jeg reduserte farten noe , uten at pulsen falt nevneverdig. Etter 5400 meter var treningen endelig over og jeg kunne komme meg hjem og i seng.

Onsdag: Nok en natt med lite søvn, så morgentreningen ble droppet og jeg dro i stedet tidlig på jobb for å ta igjen noen time og gjøre ferdig ting før avreise til Kypros. Etter nesten ti timer på jobb burde jeg dratt hjem for å sove, men jeg gjennomførte treningen som var planlagt. 45 min løp og 30 min core.

Torsdag: Rolig restøkt i vannet fra 0715. 3000 meter kontinuerlig var balsam for kropp og sjel. 20 min core og 10 min stretching etter trening. Så fulgte en full dag med aktiviteter for å bli klar for treningsleir. Hentet nytt tøy hos 2xu, ny Garmin sykkelcomputer og mer Joint Relief til knærne mine hos fysioterapeuten (jeg hadde glemt å bestille opp selv). Pakket og fikset resten av kvelden og var ikke i seng før 23. Ingen optimalt oppladning til leir denne uken, alt for lite søvn.

Var så heldig å få med meg en transition bag fra 2xu før avreise. Utrolig god sekk med mange smarte rom. God plass til hjelm, drikkeflasker, våtdrakt og alt annet man trenger til et triathlon. Den fungerte også veldig fint som håndbagasje på flyet. Kjempefornøyd!
Var så heldig å få med meg en transition bag fra 2xu før avreise. Utrolig god sekk med mange smarte rom. God plass til hjelm, drikkeflasker, våtdrakt og alt annet man trenger til et triathlon. Den fungerte også veldig fint som håndbagasje på flyet. Kjempefornøyd!

Bagen fra 2xu kan du spørre om i nærmeste sportsbutikk eller kjøpe fra X-life på nett (pris 1299 kroner).

Fredag: Reisedag. Løp en tur da vi kom frem, rett under 8 km. Det gikk kjempelett, fin fart selv i sone 1. Deilig å løpe etter mange timer på reisefot!

Lørdag: Lang treningsdag. Startet med 3 timer rolig tur på sykkelsetet for å bli kjent med området. Snittpuls 114 og 77km totalt. Helt ok å sykle her, men veldig flatt og litt uvant med venstrekjøring.

Kari sykler på Kypros

Fikk i meg en liten lunsj før det bar ut  på løpetur. Det gikk lett også i dag, med 9 km i sone 1 på 45 minutter på flat vei. Dagens hovedøkt var en time hard svømming i bassenget. Vannet holdt 22 grader og det var bra at programmet var hardt. Klarte akkurat å holde varmen. Hovedserie 400+2×200+4×100+2×200 alt i sone 3 med start on 6/3/1.30/3. Totalt 4000 meter på 65 minutter.

4000 meter gikk unna på 65 minutter. Det gjaldt å holde kroppen i gang for å holde på varmen :-)
4000 meter gikk unna på 65 minutter. Det gjaldt å holde kroppen i gang for å holde på varmen 🙂

Fortsatt ikke ferdig for dagen, ble med på en core-time på fitnessenteret på hotellet. 30 min core og 30 min stretching og så var jeg ferdig med 5,5 time på leirens første dag.

Søndag: Syklet en tur etter frokost, 2.45 og 75 km på litt andre veier enn i går. Litt vondt i kneet, siden setet ristet løs og vippet frem og tilbake. Jeg klarte ikke feste det underveis, så det ble mye rar sykling.

Måtte stoppe noen ganger for å fikse kjedet og setet. Her fra en nydelig hage i Deryneia. Sommeren er definitivt kommet til Kypros.
Måtte stoppe noen ganger for å fikse kjedet og setet. Her fra en nydelig hage i Deryneia. Sommeren er definitivt kommet til Kypros.

Hadde et progressivt drag på 30 min underveis hvor siste kvarteret var i sone 3. Det kjentes bra ut, men ingen sprut i beina akkurat. Løpeturen gikk desto bedre. Startet med å bruke foamrollen ti minutter, varme opp stive sener og muskler. Skiftet også løpesko, brukte mine Zoot Kalani nok en gang. Ingen vondter whatsoever! Fort gikk det også. Magnus syklet ved siden av og Kristian løp bak. 30 min sone 1 og 15 min sone 3 + nedjogging. Totalt 10,5 km på 52 minutter. Litt mer mat og 45 min core/stretch med blant annet foamroll gjorde susen for kneet.

Kypros har helt nydelige jordbær. Jeg syklet forbi flere jorder med bær på, ekstra stas å komme tilbake til terrassen for å nyte jordbær, banan, gresk yoghurt og musli. Nam :-)
Kypros har helt nydelige jordbær. Jeg syklet forbi flere jorder med bær på, ekstra stas å komme tilbake til terrassen for å nyte jordbær, banan, gresk yoghurt og musli. Nam 🙂
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s