Overgangsøkt (bricksession)

En av mine absolutte favorittøkter er overgangsøkten. Eller bricksession om du liker den engelske versjonen bedre. Den er spesifikk og god for mental og fysisk forberedelse før triathlon. Den er knallhard og følelsen etterpå ubeskrivelig deilig. Vondt, men gjennomført! Økta kan gjøres på flere måter, og en enkel overgangsøkt (kanskje den mest vanlige og ikke så harde) er vel at du løper en tur etter en sykkeløkt. Jeg liker best å sykle og løpe flere ganger etter hverandre. En såkalt «multiple brick».

Solkrem, chamoiskrem og kulde/varmekrem. Alt måtte på før mandagens multiple brick session.
Solkrem, chamoiskrem og kulde/varmekrem. Alt måtte på før mandagens multiple brick session.

På mandag kjørte jeg fem overganger etter hverandre. Altså 10 km sykkel og 2,5 km løping ganger fem. Dette gjennomføres på følgende måte: Første runden er oppvarming. Bli kjent med løypa og få i gang kroppen og hodet. Deretter holdt jeg snittpulsen på 130/40/50 og 160 på de neste fire sykkeletappene og knappet tiden ned med ett minutt per runde. Løpingen ble likedan, med snittpuls på ca 140/150/160/170 etter den obligatoriske oppvarmingsrunden. Snittfarten ble presset ned med nesten 15 sek per km på hver av de fem rundene. Siste runden er all out, maks, eller konkurransefart – velg det uttrykket du liker best. Hardt!

Klar for overgangsøkt i det som skulle bli en varm dag med hele 26 grader mot slutten (kl 1130).
Klar for overgangsøkt i det som skulle bli en varm dag med hele 26 grader mot slutten (kl 1130).

Totalt tok økta 2 timer og 37 minutter. De første tre rundene er ganske lette, men så røyner det på både mentalt og fysisk. Det kjennes som om jeg ikke kommer til å klare å fullføre. Nettopp derfor er jeg så glad i slike treninger. Jeg digger disse øktene fordi de gjør meg godt forberedt til konkurranser. De tvinger meg til å jobbe mentalt, med å kvitte meg med kjipe tanker fra hodet som nærmest befaler meg om å stoppe på siste runden. Presse meg til det ytterste for å komme i mål. Herlig!

Så vondt og så godt kjennes det å være i mål etter en vel gjennomført overgangsøkt. Nådde alle målene og presset meg det lille ekstra. Herlig!
Så vondt og så godt kjennes det å være i mål etter en vel gjennomført overgangsøkt. Nådde alle målene og presset meg det lille ekstra. Herlig!

Nå er det bare en snau måned til årets første konkurranse. Jeg er klar 🙂

 

Digg å være ferdig. Vonde bein og slaraffenliv på terrassen. Med mine gode venner Zoot Kalani :-)
Digg å være ferdig. Vonde bein og slaraffenliv på terrassen. Med mine gode venner Zoot Kalani 🙂

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

3 kommentarer om “Overgangsøkt (bricksession)

  1. Du er jo bare helt rå. 5 overgangsøkter! her sitter jeg og er relativt HAPPY med min ene!
    Er HELT overbevist om at du er klar for konkurranse nå ja! har en tendens selv til å få kjipe tanker i hodet når kroppen ikke vil mer. Jeg lar meg herved bli inspirert av deg! Og yes, de skoene har blitt en av favorittene å løpe i! Lykke til fremover!

    1. Takk Janne. Hodet mitt har lett for å fylles av negative tanker. Prøver å lære av Kristian som bare koser seg og lar hodet jage rygger og trestammer og det som finnes foran ham i løypa. Mental trening er viktig det også. Zoot Kalani ruler, beste skoene jeg har (selv om de snart går i oppløsning etter fire mnd knallhard bruk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s