Trening uke 15

Denne uka var egentlig ganske tung når jeg ser tilbake på den. Underveis føltes det ganske greit, men nå som uka skal analyseres og vurderes ser jeg at det ble mye trening, mye intensitet og litt for lite søvn til å ta unna for alt. Heldigvis har kroppen holdt seg frisk og relativt rask, jeg blir stadig overrasket over hva den tåler og hvor fort den henter seg inn.

Jeg har hatt flere harde intervalløkter både på løp, svøm og sykkel pluss det avsluttende løpet i Holmestrand i går. Kanskje var det ikke så rart at kroppen ikke oste av overskudd og løpeglede? Treningslysten og motivasjonen var det aldri noe å si på, så i min bok går denne uka inn som en bra, men tøff treningsuke. 18,5 time med mye kvalitet i boka.

Mandag: Som alltid er mandagen hviledag. Syklet til og fra jobb, noe som kan være tungt nok med en sykkel på nesten 20 kg med piggdekk på.

Tirsdag: Startet dagen med å sykle til SATS Solli hvor jeg skulle ha en tøff løpeøkt med 6x400meter på 90 %. Burde egentlig løpt ute, men etter å ha levert i barnehage og syklet til jobb var det enklest å kjøre økten på tredemølle. Det sparte meg for tid, plass i sekken og planlegging. Løpingen gikk veldig lett, hver 400-meter gikk 10 sek raskere enn sist gang økta ble gjennomført. 20 min foamroll og så var det rett på jobb. Det resulterte jo i en ganske så sliten kropp utover dagen, og etter å ha syklet hjem fra jobb var jeg helt nødt til å ta 45 min på øyet mens gutta spiste middag og gjorde klar for legging av Magnus. Jeg måtte nemlig hvile før langbanetrening på Tøyenbadet. Tirsdager er alltid tøffe i bassenget og denne var intet unntak. Hovedserien var som følger:

400 i2 + 4×100 i4 + 3oo i3 + 3×100 i4 + 2x(200 i3 + 2×100 i4 + 4×50 i4). Det gikk overraskende fort og greit, med 400 på 5.25 og 100-metere på 1.12-13 gjennom hele. Full av melkesyre på slutten, men presset til og med 50-meterne ned på 34 helt til det siste. Veldig fornøyd med en tøff treningsdag hvor jeg også fikk testet Zoggs Fusion Air.

Kari med Zoggs Fusion Air

Onsdag: Svømte før jobb. Helt rolig gjennomkjøring med 5×800. Svømte så sakte at jeg frøys hele timen økta varte. Ingen 800 ble svømt raskere enn 12 min, altså godt over 1.30 i snittfart 🙂 Etter jobb hadde jeg 1 time løp og en time med tøff yoga på SATS Njårdhallen. Det passet bra når programmet sa 30 min core og 30 min stretching 🙂

Så godt smaker det med en YT etter løpetrening!
Så godt smaker det med en YT etter løpetrening!

Torsdag: Svømte igjen på Domus på morgenen fra 07. Ganske rolig økt med 4×200 + 3x(4×50 raskt on 50) som hovedserie. Etter en liten time på øyet (torsdag er fridag for meg!) sto halvannen time på rulla for tur. Hadde egentlig tenkt å sykle ute, men halvannen grad og snø i lufta førte til at planen ble endret. Mamma kom på besøk og fikk pent klare seg i sofaen alene mens jeg syklet i «boden» med iPhonen på full guffe (ja, et anlegg av noe slag hadde vært greit!).

 

Ikke så veldig glamorøst å sitte på rulla i boden hjemme.
Ikke så veldig glamorøst å sitte på rulla i boden hjemme.

6×6 min sone 3 var hardt, og jeg var sliten da jeg hentet Magnus i barnehagen for å dra på svømmekurs. Heldigvis var mamma med, så jeg fikk brukt foamrollen min i 25 minutter på flisene i hallen mens hun fulgte med på Magnus. Kroppen kjentes helt ok ut etter solid rulling, men det var likevel en sliten skrott som fikk med seg Mumford & Sons på Oslo Spektrum på kvelden. Ikke helt optimalt for beina å sitte der, men jeg kan jo ikke være i treningsmodus alltid.

Fullt hus i Oslo Spektrum.
Fullt hus i Oslo Spektrum.

 

Fredag: Svømming med intensitet og fart sto på programmet, så da ble programmet som følger denne fredagsmorgenen.

Fredagsprogram

Jeg holdt greit følge med planen første 3/4 av hovedserien, men det ble fryktelig tungt på slutten. Det var heldigvis ikke bare meg som var sliten, vi var flere tungpustede og røde svømmere/triatleter etter endt økt. Lars Christian Vold (vinner av Expedition Amundsen 2013 og eliteplass i Norseman 2013) hadde kommet hjem fra Nepal kvelden i forveien og Christian Nilsson jobbet visst døgnet rundt denne perioden, så det var to slitne gutter etter treningen.

Lars og Christian etter svømmetrening

Etter en halv dag på jobb var jeg klar for en intensiv løpeøkt med 2x(3×800) fartslek med 400 m jogg mellom de to settene. 800-meterne løp jeg i høy sone 1, sone 2 og sone 3. Beina kjentes ok, lette og fine og pulsen var akkurat der den skulle være. 15 min med foamroll etter økta ble det også tid til før vi kjørte hjem til Holmestrand.

Lørdag: Dagen var endelig kommet for å teste min nye temposykkel fra Argon-18. Det ble 71 km og 2.43 på den med 20 min stretching etterpå, og hele jomfruturen er nærmere beskrevet i et tidligere innlegg. Jeg hadde egentlig avtalt å svømme på morgenen med mastersgruppa i Holmestrand, men var helt nødt til å prioritere hvile og søvn etter litt for mange netter uten nettopp det.

Søndag: RACE DAY! Rapport fra løpet har jeg skrevet tidligere, det ble totalt 12,5 km løp denne dagen inklusive en god oppvarming og nedjogging. Etter konkurransen dro vi til Horten for å feire bursdagen til en god venninne, det passet veldig godt med vafler og kaker for to kalde og slitne utøvere! Siden regnet høljet ned ble den planlagte sykkelturen gjort innendørs på rulle da vi var vel hjemme i Oslo igjen. 60 min helt rolig for å vaske beina var godt, selv om det tok en del viljestyrke å komme i gang når sofaen egentlig fristet mer enn noe annet!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Trening uke 15

  1. Hvor lite er for lite søvn? Dette er jo individuelt og åpenbart for lite hvis man er trøtt, men hva er for lite for deg? Er du Northug i sovinga?

    1. Hei Torgeir og takk for at du spør! Lite søvn for meg er når jeg flere netter på rad får 6,5t eller mindre søvn per døgn. Med en treåring i hus som gjerne våkner om natten for å tisse eller bare våkner, blir det mye oppstykket søvn for store og små. Jeg vilhelst ha minst syv timer sammenhengende søvn, men får som regel 3+3,5 og det er for lite med all treningen ved siden av.

Legg igjen en kommentar til Fullfart Lingsom Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s