Trening uke 14

Ukene går fryktelig fort for tiden. Faktisk synes jeg nesten at de kun består av helger! Heldigvis for det 🙂 Det er bare seks uker til årets første skikkelige mål, nemlig Half Challenge Barcelona. Konkurransen går av stabelen i Calella den 19. mai (en times tid utenfor den spanske storbyen). Kroppen er i rute og har hentet seg godt inn etter forrige ukes forkjølelse. Denne uka har kroppen gjort som den har blitt fortalt, ting stemmer både på løp og svømming. Sykkelen har ennå ikke fått lufte seg, til tross for det gode været. Jeg sykler helst på morgen eller kveld, og da er det best å sykle på rulla litt til. Minusgrader frister ikke, da jeg ikke har lyst til å bli forkjøla nok en gang.

Siden det ikke ble noe løping forrige uke fikk jeg lov å løpe noen rolige økter denne uken, selv om det egentlig ikke var satt opp i planen å løpe før lørdagen. Øktene gikk i sone 1 til og fra trening og jobb, det var veldig godt å få beina i gang igjen!

Helgen var en høydare med svømmekurs med Rasmus Henning på lørdagen og Skiftesonen Live på søndagen. Gøy å treffe triathlonvenner igjen, akkurat som om alle har ligget i dvale hele vinteren og nettopp kommet ut for å lukte på sola. Veldig moro å se at det var så mange som tok seg turen til Litteraturhuset, med lange køer på messen og fullt hus på foredragene. Nyttig, hyggelig og inspirerende!

Kari og Rasmus Henning

Totalt kom treningen opp i nesten 19 timer, uka så slik ut:

Mandag: Løp til svømmetrening på Sogn Bad. Der ble det 4000 meter i en svært varm hall. Hovedserie på 3×300 ABK + 4×200 medley + 5×100 1-5 + 6×50 1-3. Ingen stor fart å spore, verken på løp eller svøm, men er i hvert fall kvitt forkjølelsen. Lunsj hos svigers etter trening og derfra løp jeg hjem (10 km), også dette helt rolig i det nydelig været.

Tirsdag: Syklet til/fra jobb men ingen trening før kveldens svømmeøkt med Oslo Idrettslag på Tøyenbadet. Vi kjører alltid sone 3 økter på tirsdager, denne gang sto 12×200 på planen. Jeg holdt 2.38-40 fart hele veien og var godt fornøyd med det etter at jeg forrige uke sleit på 2.50 på kortbane. Tydelig at kroppen er på rett vei igjen.

 

Onsdag: Løp til jobb i morgensola. Lett og fin tur. Fikk inn en etterlengtet yogatime (Hot Mojo) etter jobb og syklet halvannen time på rulla etter at Magnus hadde lagt seg. Her var fokuset 10×1 min sprint, mer enn hardt nok for meg etter en lang dag.

Torsdag: Rolig svømmetrening på morgenen, 3000 meter på 50 min. Fokus på teknikk og restitusjon, rakk til og med 10 min stretching. 70 min styrketrening på SATS etterpå, med 30 min core og 40 min styrke for hele kroppen.

Fredag: Svømte på Domus fra 07-0810. Fin økt med hovedserie på 400+2×300+3×200+4×100. Vannfølelsen er definitivt tilbake og kroppen gjør som jeg vil i vannet. Full kontroll på tempoet! Etter en halv dag på jobb løp jeg 40 min rolig før jeg fikk hente min nye Argon 18-sykkel hos Unaas Cycling.

Min nye sykkel! Fortsatt noen innstillinger som skal gjøres, men jeg satser på at denne blir bra allerede i Barcelona 19.mai,
Min nye sykkel! Fortsatt noen innstillinger som skal gjøres, men jeg satser på at denne blir bra allerede i Barcelona 19.mai,

Lørdag: Pleier å svømme med OI på Tøyen på morgenen, men i dag ble dette prioritert bort for å få tid til det som var viktigst for dagen – nemlig løp og styrke. Etter å ha kjørt litt rundt for å finne en SATS med ledig barnepass ble det trening på både Kristian og meg. Etter 20 min oppvarming på mølla var vi klare for 5×800 meter på 90 %. Jeg var topp motivert og holdt 3:45 fart på alle intervallene (pause 200 meter jogg). Hardt, men godt! Rett over på 30 min styrke på bein. En kvalitetsøkt med knebøy, ettbeinsknebøy i slynge og hoftestabilitetsøvelser med ball/slynge. Kjente det godt i beina etterpå da jeg endte opp med å løpe etter Magnus bortover gata, han brukte nemlig fem minutter på å lære seg å sykle denne lørdagen. Stolt mamma!!

Etter et år med balansesykkel (løpesykkel) gikk det fryktelig fort å lære seg å sykle. Imponert over balanseferdighetene hans!
Etter et år med balansesykkel (løpesykkel) gikk det fryktelig fort å lære seg å sykle. Imponert over balanseferdighetene hans!

Ettermiddagen brukte vi på Hundsund Bad med Rasmus Henning. Plukket opp mange gode tips for hvilke øvelser man bør øve på før og gjennom open water sesongen. Deler selvfølgelig og sammendrag fra samlingen finnes her.

Søndag: Hadde tenkt å sykle ute, men med tre minusgrader ble det rulla nok en gang. Måtte sykle tidlig for å rekke Skiftesonen Live fra kl 12, og var på rulla fra 0830 med Blood Diamond på skjermen. Fokus for økta var 6×8 min i sone 3 med normal frekvens. Var sliten i beina etter gårsdagens løp og styrketrening, søndagene er alltid tøffe sånn sett. Kom meg i mål til slutt, men måtte samle alt jeg hadde av motivasjon for å fullføre hovedsettet. Dette var slitsomt! Rett i restitusjonstøyet og avgårde til Litteraturhuset og Skiftesonen Live. Avsluttet med 30 min core på SATS. Knallhardt! Sliten i kroppen nå.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

6 kommentarer om “Trening uke 14

      1. Høres veldig bra ut 🙂 Jeg er sikker på at du kommer til å gjøre det strålende 🙂

        Var på Skiftesonen og snakket med Unaas gutta. Tror muligens det blir Argon sykkel på meg og. Må bare ta en lengre testrunde først.

      2. Så langt er jeg godt fornøyd med sykkelen (etter to rulleøkter) og gleder meg til å kjøre et par turer i Vestfold til helgen 🙂 Satser på is- og grusfrie veier der!
        Lykke til med valg av sykkel.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s