Open water kurs med Rasmus Henning

I ettermiddag har jeg vært på open water kurs på Hundsund Bad. Vi var mange som møtte opp, rundt 20 stykker. Tusen takk til Allan Hovda som satte opp og fikset for oss! For dette var veldig nyttig 🙂 Nå har jeg oppdatert saken med noen bilder som Dag Oliver har tatt. Jeg er sikker på at det dukker opp flere bilder på Allans blogg, på 3atlet og på forbundets Facebookside ganske snart, da det var flere på land som tok bilder.

Rasmus viser frem sine HUUB-drakter og kunne fortelle om god fleksibilitet, nyttig stabilitet og plass til både biceps og legger i toppmodellen.
Rasmus viser frem sine HUUB-drakter og kunne fortelle om god fleksibilitet, nyttig stabilitet og plass til både biceps og legger i toppmodellen.

Først fikk vi en god innføring i våtdrakter og da spesielt HUUB-draktene som Rasmus selger. Rasmus snakker faktisk både svorsk og dansk, ingen språkproblemer der i gården! Draktene både så og kjentes veldig bra ut, men jeg fikk ikke testet en. De som rakk det så imidlertid ut til å være veldig fornøyd. Så fulgte litt teori om hva man bør tenke på når man svømmer open water. Kort oppsummering:

  • Øv på navigering – kan fint gjøres i basseng. Finn et punkt du fokuserer på og øv på å løfte hodet opp av vannet for å se etter dette punktet. Finn en jevn rytme for siktingen, gjerne hvert 6-10. tak (hver 3.-5. syklus).
  • Sjekk løypa før start, legg merke til om det er strøm og ta hensyn til dette når du navigerer. Hvis ikke svømmer du for langt, og det er jo ikke ønskelig. Sjekk også steder der du må løpe, for eksempel ved vending/start/slutt. Det går fortere å løpe enn å svømme, sørg for at du velger den ruta som gir deg mest mulig løping.
  • Øv på pusting til begge sider, du vil jo kunne puste om det ligger noen rett oppi deg på en side, eller om det kommer bølger inn fra en side.
  • Øv på høyere frekvens og litt kortere tak. Dette gjør deg mer stabil og mindre sårbar for bevegelser fra havet og øvrige konkurrenter.
  • Øv på massestarter og drafting (TREN SAMMEN MED NOEN!). Veldig lurt for å unngå panikk og bli trygg.
  • Finn riktig våtdrakt for deg
  • Og sikkert noe jeg har glemt…

Så gjensto det bare å prøve det hele i bassenget. Rasmus satte opp en bøye i hvert hjørne av bassenget og vi svømte runder. Det første vi lærte var å runde bøyene. Litt som å sykle egentlig (for de som kan svinge på sykkel vel å merke). Andre øvelser vi kjørte:

  • Drafting – Vi lå etter hverandre fire og fire. Øvde på å ligge tett oppi tærne på den foran, nærme nok til å ta hverandre på tærne hvert 5. tak ca. Skiftet på å dra hver 25. meter.
  • Slåssing – En skulle ligge i midten og svømme fremover 25 meter, de 3-4 andre skulle gjøre plage denne svømmeren mest mulig. Svømme «oppå», dra i beina, dytte borti osv. Ekstremt nyttig!
  • Massestart – Hver gruppe på fire lå i vannskorpa og Rasmus kastet ut en ball som det da var om å gjøre å få over til andre siden.
  • Rulling over andre – Her lå vi fire/fem på rekke i samme svømmefart. Den ytterste svømmeren begynte med å rulle over de andre. Så fortsatte det gjennom gruppen slik at alle fikk rullet over en fire-fem personer. Veldig lærerikt, og nyttig for å komme seg ut av et basketak i vannet. Det er ikke meningen å dytte eller trekke andre ned når man ruller over, Rasmus og Christian klarte fint å rulle over oss andre uten å «plage» oss nevneverdig. Jeg var litt dårligere, da det var så lett å bruke hånda til å ta tak i skulderen til den man ruller over. Men egentlig skulle man bare legge den ene armen over ryggen på den andre og rulle et tak på rygg over.

Alt i alt, jeg fikk masse ut av kurset. Jeg kommer ikke til å være så redd for massestarter lenger og skal gjøre mitt beste for å være med de beste helt fra start. Frem til nå har jeg nemlig hatt en lei tendens til å miste noen viktige meter i starten siden jeg ikke vil ligge i klyngen der fremme. Men det gjelder for meg å holde ut og satse hardt fra start, og Rasmus har hjulpet meg et steg på veien dit. Takk!

Her gir Rasmus oss noen gode råd om hvordan man kan bruke rulling for å komme seg ut av et basketak i vannet.
Her gir Rasmus oss noen gode råd om hvordan man kan bruke rulling for å komme seg ut av et basketak i vannet.
Her viser Rasmus hvordan selve rullingen gjøres. Jeg klarte fint å fortsette å flyte (om  ikke svømme) videre selv om han rullet over meg. Men det er ikke hver dag man blir rullet over av en "superhelt"!
Her viser Rasmus hvordan selve rullingen gjøres. Jeg klarte fint å fortsette å flyte (om ikke svømme) videre selv om han rullet over meg. Men det er ikke hver dag man blir rullet over av en «superhelt»!
Her øver vi på å svømme flere tett på hverandre. Jeg er i midten og de andre forsøker å plage meg mest mulig på veien over til andre siden av bassenget.
Her øver vi på å svømme flere tett på hverandre. Jeg er i midten og de andre forsøker å plage meg mest mulig på veien over til andre siden av bassenget.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

5 kommentarer om “Open water kurs med Rasmus Henning

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s