Dropp drillsen

Sliter du med farten i vannet og sverger til ulike drills for å bli raskere? Kanskje er tiden inne for å droppe drillsen og i stedet bruke din tid og innsats i bassenget på det som virkelig betyr noe – nemlig å SVØMME!

(Denne artikkelen retter seg mot de som faktisk har svømt litt, har deltatt på noen kurs eller swimcamps og som har en viss ide om hva svømmeteknikk er, men som ikke opplever fremgang. Er du helt nybegynner, dvs.  du ikke kan svømme krål mer enn 25-50 meter av gangen uten pause, har Allan laget en innføring på bloggen sin som er verdt å lese.)

For selv om en god teknikk selvfølgelig er en viktig del av det å kunne svømme fort, så er det fullt mulig å svømme fort uten spesielt god teknikk. Samtidig har jeg også observert flere triatleter som svømmer pent og «riktig», men uten fart. Da mistenker jeg fort at de har brukt mye tid på drills og brydd seg mindre om å legge ned meter og timer i bassenget med ren svømming.

Faktisk har jeg sett svømmeprogram som består nesten kun av drills. Mange spør meg også her på bloggen hvilke drills jeg bruker, og hvilke drills de burde bruke for å bli bedre til å svømme. De får det samme svaret: Bruk et par gode drills som er målrettet mot det du skal forbedre, men bruk mer tid i bassenget på å svømme. Og svøm oftere.

Derfor ble jeg varm i hjertet da jeg før påske fant denne forsiden på siste utgave av Triathlon Plus (issue 52).

Forside Triathlon Plus

Ditch the Drills er en av overskriftene på forsiden. Den traff meg skikkelig, så jeg måtte selvfølgelig kjøpe bladet. Jeg er jo ingen stor tilhenger av drills. Jeg synes det er kjedelige øvelser som tar mye tid. Drills har ikke vært en stor del av min svømmehverdag, og jeg hadde aldri hørt om «kick-on-side» før jeg var på min første svømmecamp med Tom Remman i mars 2011 (jeg måtte jo se hva denne triathlongreia dreide seg om).

Misforstå meg ikke, jeg bruker drills selv. Noen drills har vært veldig nyttige og åpnet øynene mine for mer effektive måter å svømme på. Men jeg gjør dem ikke hele tiden! Drills har for meg vært øvelser jeg har gjort i vannet for å forbedre teknikken og for å avlaste skuldrene. Gjerne som en del av oppvarmingen, med noen 50-metere på noen av øktene hver uke. Det siste året har jeg så godt som aldri gjort drills, rett og slett fordi jeg «ikke har tid». Min time i vannet på morgenen brukes til å svømme. Helst lengst mulig på kortest mulig tid.

De gangene jeg aktivt bruker drills, er (1) hvis jeg ikke har vært i vannet på en stund og mangler vannfølelse eller (2) hvis jeg merker at teknikken slipper eller at jeg får vondt i skuldrene. Da har jeg noen favorittøvelser som jeg kjører for å minne kroppen på hvordan den skal ligge i vannet og hvordan armene skal brukes best mulig. Som regel kjører jeg enarmsdrill og noen supermanndrills og noe midt i mellom pluss rotasjonsøvelser. Å flyte på magen med armene langs kroppen og kontrollert bruk av bein legges inn hvis det virkelig kniper. Men jeg svømmer aldri hele økter med drills, eller har hovedfokus på drills i løpet av en økt. Svømmer jeg drills er det normalt 4-10×50 meter, kanskje bare noen 25-metere. That’s it.

Ifølge artikkelen i Triathlon Plus er jeg ikke helt på bærtur. For selv om de riktige svømmedrillsene vekker kroppen og forbedrer teknikken (gitt at jeg faktisk gjør dem korrekt!), er det selve svømmingen som gir meg fart og utholdenhet. Du skal altså ikke droppe drillsen helt, men ha et bevisst forhold til hva som vil gjøre deg raskere i vannet.

Som forfatteren Phil Mosley skriver: Hvis du tar de 20 beste triathlonsvømmerne i verden og putter dem i samme basseng vil du se 20 ulike krålteknikker. Og likevel svømmer de fortere enn de fleste av oss kan drømme om. Deres teknikker er langt i fra perfekte, men det de har til felles er at de svømmer rundt halvannen time hver dag. Og de har gjort det i årevis.

Hva bør du så gjøre mer av for å bli raskere og sterkere i vannet? Gitt at du ikke er totalt nybegynner vil jeg anbefale følgende:

  1. Bruk tid på å svømme regelmessig og ofte slik at du øker din kapasitet i vannet. Svøm minst tre ganger i uken.
  2. Husk at du som triathlonsvømmer trenger en raskere frekvens enn typiske bassengsvømmere. Her kommer teknikken inn. For du skal selvfølgelig ha fokus på teknikken, men teknikktrening er ikke ensbetydende med drills. Svøm gjerne drills, men pass på at du gjør dem riktig. Få kyndig veiledning på drills som vil forbedre din teknikk, men ikke bruk hele økter i ukes- og månedsvis på å terpe drills uten å legge inn ordentlige svømmetreninger. Bruk gjerne drills som oppvarming og restitusjon, men hold fokus på fart og utholdenhet ellers.
  3. Tren svømmespesifikk styrke, gjerne med slynger og strikk. Olympiatoppen har mange fine øvelser tilgjengelig på nett.

Ønsker du å forbedre din svømming? Ta gjerne kontakt med meg, så kan vi avtale et møte om personlig trening. Du når meg på fullfartlingsom@outlook.com 🙂

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

9 kommentarer om “Dropp drillsen

  1. bra skrevet men viktig att poengtere att det å svømme så langt som mulig på kort tid ikk betyr att du svømmer i ett hele økten, kan missforstås sånn.

    1. Det er sant. Jeg svømmer ikke 4000 meter i ett, om det er noe folk tror. Jeg svømmer alltid et program, med mindre det er en restitusjonsøkt. Da kan jeg godt finne på å svømme 3000 meter i ett 🙂 At jeg svømmer lengst mulig på kortest mulig tid betyr bare at jeg forsøker å være effektiv, holde meg til oppsatte pauser (som normalt er 15 til MAX 30 sekunder lange) og ikke «kaste bort» tid på masse drills. Men noe drills svømmer jeg jo, som også sagt over.

  2. Føler meg truffet så det holder!! Har hatt så fokus på «den perfekte» teknikk at fokus på fart har uteblitt. Men det er tungt å plutselig fokusere på å bli raskere. Men betryggende at også du som er tidligere svømmer er enig med mindre fokus på drills, det gjør at jeg har enda mer tro på at treningsendringene er riktige. Hilsen ivrig leser av bloggen din;)

    1. Hei Nina, så godt at du føler deg truffet 🙂 Det er fullt mulig å svømme fort uten perfekt teknikk. Det gjelder å finne en teknikk som fungerer godt nok og deretter jobbe med både teknikk, utholdenhet og fart. Jeg var nettopp på Playitas hvor jeg endelig fikk litt veiledning av en svømmetrener (var en god stund siden sist). Vi jobbet en del med drills i starten av øktene for å rette på det jeg hadde problemer med, og det hjalp veldig. Så jeg vil fortsatt si at drills er viktig, men det bør ikke være hovedfokus på øktene og i hvert fall ikke over lang tid. Man blir jo ikke bedre til å løpe av å kun kjøre løpedrills heller. Det er et godt tillegg for å forbedre teknikken og varme opp kroppen, men antall svømte meter der du utfordrer kroppens kapasitet (eller antall løpte kilometer) vil fortsatt ha mye å si for formen 🙂 Lykke til!

Legg igjen en kommentar til Fullfart Lingsom Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s