Trening uke 13

Uka gikk ikke helt som planlagt. Men jeg forsøkte å gjøre det beste ut av situasjonen, for når kroppen sier fra at den har fått nok ja, da gjelder det å lytte til den. Sekken som var pakket og klar til trening etter jobb tirsdag fikk pent bli med hjem igjen. Jeg var så tett i hodet og kroppen ville ikke annet enn å sove. Svømming og løp ble satt helt på vent, for tette bihuler er ikke noe å tulle med. Når det verker i hodet gjennom hver vending i bassenget er det på tide å ta en pause. Uansett hva viljen sier! Faktisk skortet det på treningsmotivasjonen også (!) for energien var rimelig på bånn, og humøret fulgte tett etter. Det var rett og slett ikke noe moro mesteparten av denne uka. Og sånn er det i blant.

Etter en kjapp chat på Facebook med Hans ble påskeplanene endret. Veldig kjekt å ha en trener som er tilgjengelig for en rask brief når ting ikke stemmer som de skal. Når 200-meterne plutselig går 10 sek saktere enn normalt, med større følt innsats, da var det på tide å ta hintet.

Svømme- og løpefokus gjennom påskedagene ble endret til familie- og helsefokus. Kristian og Magnus og lillesøsteren min Brita sa ikke nei da jeg spurte om det var greit at jeg ble med dem på hytta på Synnfjell. Optimistisk som jeg er, tok jeg med sykkelen på taket og rulla i bilen.

Pakket og klart

Er det ikke helt vanlig å ha med sykkel, ski og pulk til fjells? Kristian sa ok, men jeg måtte love å sykle på den for han gadd ikke dra sykkelen til fjells hvis jeg ikke skulle bruke den! Jeg lovet og krysset fingrene for at treningslysten og formen skulle komme.

Sykkelen fikk være med til fjells og fikk godt selskap av pulk og langrennski.
Sykkelen fikk være med til fjells og fikk godt selskap av pulk og langrennski.

Det tok to dager med treningsfri før jeg torsdag kveld endelig hadde treningslyst og forsvant ut på en times skitur, før vi hadde rukket å pakke ut mer enn skia på påskefjellet 🙂 Resten av helgen ble det to økter på rulla og flere skiturer både med og uten pulk. Totalen endte på 14 timer, hvorav 13 av dem var på lav intensitet. Egentlig ikke verst for en uke med sykdom 🙂

Mandag: Sliten i kroppen og støl etter helgens trøkk på bein. Siden Domus ikke åpnet før 08 ble det 40 min progressivt løp på mølle opp til sone 2 før jeg hoppet i vannet og svømte 3000 meter. Fokus var restitusjon med hovedserie 4×200 im + 5×200 cr. Restitusjonstempo med litt variasjon. Hadde ikke noe overskudd og kjente at kroppen ikke var med på notene. Svømte kjempesakte og ble veldig sliten…

Tirsdag: Treningsfri. Hadde planlagt både løp og yoga, men måtte innse at jeg faktisk var blitt forkjøla igjen. Rett hjem i seng etter jobb 😦

Onsdag: Følte meg bedre utover ettermiddagen og kjørte en lett økt på rulla til to episoder av House. 90 min totalt, med 15 min på sone 2 fart for å sjekke status. Fikk ikke de svarene jeg ønsket, så jeg bestemte meg for å bli med på fjellet istedenfor å ta den planlagte «treningsleiren» hjemme i Oslo.

Torsdag: Rakk nok en time rolig sykling inne før vi satte kursen til Synnfjell. Formen noe bedre, og da vi kom opp i strålende ettermiddagssol klarte jeg ikke gjøre annet enn å komme meg ut på ski. 75 min og 13 km totalt.

Det ble masse god familietid på hytta!
Det ble masse god familietid på hytta!
Føret og løypene på Synnfjell var upåklagelige. Sola skinte fra blå himmel og det var bare å gå, gå, gå. Herlig!
Føret og løypene på Synnfjell var upåklagelige. Sola skinte fra blå himmel og det var bare å gå, gå, gå. Herlig!

Fredag: Motivert av den flotte turen dagen før avtalte jeg med resten av familien at jeg skulle gå noen runder på ski uten dem, mens de jobbet seg opp mot vidda og hadde kosestopp og pølse på termos underveis. Jeg fikk inn 20 km alene i ok fart, før jeg tok følge med dem ned igjen mot hytta med pulken på slep. Superimponert av Magnus som gikk 4,5 km alene uten staver.

Magnus er en skikkelig arbeidskar. Her hjelper han til med å kjøre ved fra vedboden til hytta. Hal i og dra!
Magnus er en skikkelig arbeidskar. Her hjelper han til med å kjøre ved fra vedboden til hytta. Hal i og dra!
Ingen påskesol uten velfortjent drikke etter endt økt i sporet.
Ingen påskesol uten velfortjent drikke etter endt økt i sporet.

Lørdag: Hadde endelig lyst til å sykle på rulla, så da var det bare å sette opp sykkelen på soverommet. Med Remember the Titans på pc’en foran meg gikk de 90 minuttene mye fortere enn jeg hadde fryktet. Jeg syklet mens de andre koste seg med påskefrokost. Helt ok for meg!

Smilet kom endelig på plass etter en fin økt på rulla.
Smilet kom endelig på plass etter en fin økt på rulla.

Gutta tok turen til butikken for å handle mens jeg trente. 1030 var jeg klar for skitur, og med en sovende Magnus i pulken ble det 11 km på 75 min. Å gå med pulk er tungt. Snittpulsen var 145 og kroppen var glad for både mat og drikke da en opplagt Magnus kjørte påskeskirenn i Hugulia etter endt soveøkt i pulken.

Hugulia velforening arrangerer hver påske skirenn for store og små. Her er Magnus klar for 200 meter på ski.
Hugulia velforening arrangerer hver påske skirenn for store og små. Her er Magnus klar for 200 meter på ski.
Fint driv på Magnus som nekter å bruke staver. En mil ble det på han i påsken :-)
Fint driv på Magnus som nekter å bruke staver. En mil ble det på han i påsken 🙂

 

Søndag: Endelig var den tette følelsen i hodet helt borte. Utsatte imidlertid rullesyklingen til etter frokost, kunne jo ikke gå glipp av påskemat og Magnus på ivrig eggjakt! Fikk inn halvannen time på rulla, hvor jeg etter en halvtime rolig kjørte 4×8 min progressivt fra sone 2-4 i hvert drag. La vel igjen noen liter med vann på hyttegulvet før jeg kom meg ut på nok en tung tur med pulk. 16 km og to timer på ski, det går ikke spesielt fort med 30 kg på slep!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s