Trening uke 9

Uke to på treningsleiren ved Playitas er ved veis ende. Totalen endte uken på 28 timer, selv om vi faktisk ikke har syklet så mye, kun ti timer og 250 km. Det er bassengtiden som bidrar til å dra timeantallet opp. Jeg har svømt hver dag (!) og lagt igjen 32.000 meter og 10,5 time i det våte element denne uken. Har ikke spor av svømmehud enda, og skuldrene har klart seg veldig bra mye takket være verdifulle teknikktips fra Alexander Skeltved. Endelig klarte jeg å svømme avslappet, slik at skuldrene fikk hvile og kroppen fikk jobbe. Det var en særdeles god opplevelse. Når jeg får så god effekt av en dyktig svømmetrener på kanten, tenk da hvilken effekt mer urutinerte svømmere kan få av å bruke tid på en skikkelig svømmetrener i blant!

Vi har alle hatt godt av Alex som svømmetrener. Han har tatt seg godt med tid, vist tålmodighet og forståelse og finner alltid en god måte å forklare viktige prinsipper på. To tomler opp til Alex!
Når Alexander snakker gjelder det å lytte godt. Her er vi alle opptatt med å få med oss dagens program, teknikktips osv.

Ellers har denne siste uken på leir vært preget av besøk fra familien. Vi har bodd tre stykker på ett rom, ingen drømmesituasjon for meg som normalt sliter med å sove godt. Jeg flyttet fra den dårlige madrassen i senga og over på sofaen, det hjalp noe, men jeg har ikke sovet mer enn 5-6 timer totalt hver natt, selv om jeg legger meg 2130 og står opp 7. Det ble mye dødtid i senga, men jeg setter min lit til at det er mye god hvile i å slappe av også.

Med familien på besøk blir det mindre tid til hvile. Samtidig er det godt for meg og gutta at vi får sett hverandre litt også. Her er Magnus og jeg sammen med Storm, eldste sønn til Henrik Oftedal.

Jeg har jo også konkurrert denne uka, og endte opp med å vinne Lighthouse Triathlon på en god måte. Jeg svømte fort og løp fort og kom meg greit igjennom på sykkel. Det er veldig moro å ha gode løpebein, jeg satser på at den gode progresjonen fortsetter og at kroppen vil tåle mer og mer fremover. Her på Playitas har jeg tålt å løpe 4-5 dager på rad, det er stor fremgang fra i fjor.  Denne uka løp jeg 45,5 km fordelt på nesten 4 timer.

Mandag løp Mette og jeg til the Lighthouse. En tur som er ca 15 km tur retur. Det ble en fin økt i sone 1, selv om stigningen opp til fyret er tøff og jeg kjørte bakken to ganger (hardt!).

Mandag: Løp til the Lighthouse etter litt musli hjemme i leiligheten på morgenen. Kjempefin tur i sterk motvind ut, fin medvind hjem. Beina fungerer fint og jeg var veldig glad for at kroppen gjør som jeg vil. Etter en god frokost var det tid for 30 min core og 2 timer i bassenget. Hovedserie 30×100 (2cr med paddles/1bein) on 1.30/2. Fin gjennomkjøring. Slo jo hånda hardt på trening i går, men ikke så veldig vondt i dag. Fikk massasje etter svømmetrening. Herlig!

Tirsdag: Startet dagen med sykkeltur som ble veldig rolig siden jeg syklet en syk Ingeborg hjem. Men det ble en fin runde likevel, tid til prating og hun lærte meg litt teknikk på veien. Rett etter syklingen bar det ut på løpetur. 45 min inkludert 10 min løpedrills. Kjentes ok ut, men hadde noe høyere puls enn vanlig. Det er vanskelig for meg å få pulsen ned direkte etter sykling. Nok en kort pause (80min) før basis og svømmetrening. Fikk ikke i meg nok næring, så svømmingen ble tøff. Hovedserien var på 3×300 ry/cr jevnt + 8×50 i3 on 50 + 3×200 ry/cr jevnt + 8×50 i3 on 50 + 3×150 cr/ry + 8×50 i3 on 50. Helt tom på slutten, skulle egentlig hatt en runde med 8×50 til, men måtte kaste inn håndkleet og hive innpå med mat i stedet.

Hvert rom har hatt ansvar for hver sin basisøkt her på Playitas. Slik så det ut når Gustav Iden, Håkon Johannessen og Jørgen Gundersen hadde ansvaret. Vi fikk oss en god latter og en fin oppvarming!

Onsdag: Sov veldig lite i natt, men var klar i hodet før start på dagens overgangsøkt. Planen var 4x(4km sykkel + 1,5 km løp) i sone 3-4, helst med en progressivt utvikling (raskere utover i økten). Det var veldig tungt på syklingen, men gikk veldig bra på løp. Rart at det kan være så forskjellig følelse på samme dag. Løp følgende snitthastighet: 4:15/4:18/4:11/4:09, og det var jeg super fornøyd med. Veldig sliten etterpå og vondt i magen. Fikk i meg masse mat og 50 min hvile på sengen før basis og svømmetrening. Ble tungt i vannet også i dag, hovedserien var på 400 arm + 2×100 fly/cr + 8×50 im on 60 + 400 arm + 3×100 ry/cr + 8×50 on 60 + 400 arm + 3×100 ry/cr og så ga jeg opp fordi armene ikke hadde mer å gi. Tøyde godt i 40 min etter svømmetreningen. SLITEN!

Torsdag: Planlagt hviledag med noe trening. Skulle hatt 45 min styrke, men det ble kun 35 siden armene ikke ville ha noen trening. Kjørte utfall, markløft og hofteløft på ball pluss coreøvelser. Det var tungt å gjennomføre og jeg hadde ikke lyst til å dra på svømmetreningen. Men siden Alexander sa at det skulle være rolig teknikk ble det til at jeg dro. Noe jeg er veldig glad for! Jeg lærte masse og klarte å svømme 4300 helt rolige meter avslappet. Først 1400 innsvømming, så 16×50 drills (fokus linje) og til slutt en hovedserie på 8×150 + 3×300 helt rolig. Veldig god følelse etter treningen, det var veldig nyttig både for kroppen og hodet.

Vi har hatt møter med jevne mellomrom her nede, for å sjekke status på hver enkelt og snakke om de kommende dagers trening. Det har vært en super gjeng å være på leir med :-)
Vi har hatt møter med jevne mellomrom her nede, for å sjekke status på hver enkelt og snakke om de kommende dagers trening. Det har vært en super gjeng å være på leir med 🙂

Fredag: En ganske rolig dag som vi startet med 30 min basis før svømmetrening. Rolig teknikk sto på programmet i dag også. Hovedserien i vannet husker jeg ikke, men det ble rundt 5000 meter totalt. Jeg skulle egentlig kjørt 3×20 min styrketråkk på sykkel, men siden jeg meldte meg på Lighthouse Triathlon ble både det og dagens løpetur droppet til fordel for en rolig sykkeltur gjennom løypa for å være forberedt på den.

Her er det Mette og jeg som har basisøkta. Det ble litt yoga som oppvarming før Mette kjørte viktige styrkeøvelser for stabilitet og core.

Lørdag = konkurransedag! Sto opp 0530 og spiste en god frokost. Slappet av på sengen og kom meg ned til skiftesonen halv syv. Etter å ha gjort klart alt fikk jeg varmet opp godt en liten halvtime, med løp, stretching og basis.

Klar for oppvarming før Lighthouse triathlon.

Mye bølger på havet, men svømmingen gikk fint. Ble en skikkelig styrkeøkt uti bølgene. Fjerdemann opp av vannet og første dame. Løper for sakte opp fra vannet, men fikk opp farten inn mot T1. Ut på sykkeldelen, som var mye rolling hills og motvind. Slitsomt hele veien. Men kom meg frem! T2 gikk kjempefort, og jeg tok igjen han som syklet forbi meg 2 km før T2. Han tok meg ikke igjen på løp før etter 1 km, så skifte fra sykkel til løp har jeg tydelig grei kontroll på. Jeg løp kontrollert første halvdel, men lot beina flyte likevel. Bakken opp til fyret tok jeg det pent, men kjente pulsen godt. Passerte mange opp bakken, og holdt dem bak meg hele veien til mål. Løp så fort jeg klarte hele veien hjem, alt stemte på løp! Jeg fikk ikke melkesyre, bare fart 🙂 Ble selvfølgelig sliten, men på en positiv måte. Siste 3 km var det bare å gi alt. Kjempegøy å vinne i dag, selv om det ikke var noe særlig konkurranse. Svømte også 3000 kontinuerlig variert utsvømming etter premieutdelingen. Glemte å stretche 😦

Konstantin Bachor vant herrenes konkurranse på en svært god tid: 2.13. Jeg var 40 minutter etter i mål på 2.53!

Søndag: Helt utrolig sliten etter gårsdagen, men dro ut på rolig sykkeltur med de andre likevel. Det ble 80 km på 3,5 time hvor den siste timen var i kraftig motvind. Beina var helt kaputt da vi kom inn og da var det kun 1 time igjen til svømmetrening! Spiste det jeg klarte, og kom meg til bassenget men skjønte fort at kroppen ikke hadde mye å gi. Svømte 3600 med hovedserie 100+200+300+400+800+400+300+200+100. Svømmingen var vond hele veien, men jeg tok det HELT rolig. Kom meg rett hjem for en hvil og mye mat. Tom følelse i kroppen etter endt uke.

Håkon Johannessen, Mette Pettersen Moe og jeg er alle medlemmer av Østmarka. Her før søndagens langtur på 3,5 time med tunge konkurransebein.
Utover søndagen ble været dårligere med mye vind og regn. Glad vi kom oss hjem fra sykkeltur før det verste startet!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.