Treningsmotivasjon på leir

Jeg har nå vært ni dager på leir i Playitas på Fuerteventura. Dette er et treningsmekka for mange, men triatletene er nok i flertall. Her er det et supert 50-meters basseng å svømme i (og havet såklart, men det bruker vi lite). Her er det flotte og vindfulle muligheter for sykling pluss flere ulike løyper å løpe i. Spesielt bra er det at det går an å løpe mye i terrenget på grusstier i «ørkenen». Det er bra for slitne bein som har syklet og svømt mye. Selv har jeg trent 39 timer på de siste ni dagene, inkludert to «hviledager».

De første dagene på leir går det meste av seg selv. For min del hadde jeg en rolig uke før avreise, slik at jeg kom hit med en ladet og klar maskin. Nå er situasjonen annerledes. Etter ni dager er kroppen sliten. Den vil helst ligge i sengen mesteparten av tiden. Men det er mange økter igjen, og da gjelder det å jobbe riktig med hodet for å finne motivasjonen for de neste treningene. For meg er det et par ting som hjelper når hodet forsøker å fortelle meg at HVILE er bedre enn trening.

Været og naturen er gode motivatorer for meg på leir. Når beina er tunge som bly, hjelper det godt å komme seg ut i sola.
Været og naturen er gode motivatorer for meg på leir. Når beina er tunge som bly, hjelper det godt å komme seg ut i sola.

1. Hold fokus på målet. Hvorfor er jeg på leir? Jo, for å trene mye! Det er meningen at jeg skal bli sliten, alle som er her er like slitne som meg. Det er ingen grunn til at jeg skal være den som gir meg, så det er helt klart best å komme seg på trening.

2. Det blir bedre etterpå. Med blytunge bein og «tomme» muskler kan det være tøft å gjennomføre øktene som planlagt. Da gjelder det å tenke på den gode følelsen jeg får etter å ha gjort det jeg skal. Tenk så godt det blir å vite at jeg faktisk gjennomførte, selv om jeg ikke hadde godfølelse, flyt eller kontroll. Det er slike økter det er viktig å gjennomføre, de gjør meg sterkere mentalt.

3. Ta med smilet på trening. Økta blir mye lettere å gjennomføre om jeg bare husker å smile. Da smiler de andre tilbake, det gir meg masse energi og alle får en bedre dag (liker jeg å tro!). Hvem vil vel trene med en surpomp?

4. Tenk på fellesskapet. Om jeg er skikkelig sliten og gjerne skulle hatt en time søvn istedenfor trening, prøver jeg å tenke på at det er bra for gruppa at alle som fysisk er i stand til å trene (altså de som ikke er syke eller skadet) faktisk stiller opp på trening. Det er ikke bra for moralen internt om jeg dropper trening bare fordi jeg er sliten (det er såklart noe annet om det er planlagt hvile, eller det murrer i en skade et sted).

5. Snakk om været. Om alt annet feiler forsøker jeg å nyte sola og varmen vi har på leir. Det motiverer meg til å komme meg ut å trene, selv på blytunge dager. Jeg kunne jo vært hjemme, i tidsklemme og på jobb. Isteden er jeg superheldig som får være med på treningsleir!

Om motivasjonen svikter en dag eller to, da hjelper det masse å møte smil og gode venner på trening.
Om motivasjonen svikter en dag eller to, da hjelper det masse å møte smil og gode venner på trening.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s