Triathlonspesifikk økt 2

I dag var det på tide med nok en spesialøkt for oss triatleter. En såkalt bricksession, med flere overganger mellom sykkel og løp. En god bricksession gjør deg klar for å takle overgangen mellom sykkel og løp. En overgang mange synes er ekkel, fordi beina ikke vil være med på løpingen etter å ha syklet en stund. Du kan gjennomføre en slik økt ute eller inne, det kommer litt an på hva du har av vær og utstyr. Siden jeg for tiden er på Playitas, ble økta kjørt ute i strålende solskinn, men jeg har også kjørt lignende økter inne på SATS med stort hell. Man tar det man haver og lager det man trenger 🙂

En overgangsøkt kan løses på mange måter, det kommer selvfølgelig an på hvor mye tid man har til rådighet, hvilken distanse man satser på osv. Tidligere har jeg gjerne kjørt fire runder med 15 km sykkel + 2 km løp, eller 15 min sykkel + 5 min løp hvis jeg kjører inne på SATS.

 

Hvem kan vel si nei til å trene her?
Hvem kan vel si nei til å trene her?

 

Jeg sov dårlig i natt, men var motivert og klar til å gjøre en god jobb på overgangsøkta. Jeg synes sånn trening er skikkelig moro, jeg får tatt ut alt og sjekket formen på en bra måte. Ingen vits i å komme på trening med dårlig holdning, det er i hvert fall sikkert!
Jeg sov dårlig i natt, men var motivert og klar til å gjøre en god jobb på overgangsøkta. Jeg synes sånn trening er skikkelig moro, jeg får tatt ut alt og sjekket formen på en bra måte. Ingen vits i å komme på trening med dårlig holdning, det er i hvert fall sikkert!

 

Opplegget var som følger:

18 km oppvarming på sykkel og 1 km oppvarming løp. Så var vi klare til start. Vi ble delt inn i grupper og skulle kjøre draftlegal på syklingen (hvor det er lov å ligge på hjul). Økta skulle så bestå av 4x(4km sykkel + 1,5km løp). Jeg er på Playitas med Norges Triathlonforbunds juniorlandslag akkurat nå, og siden de aller fleste der er juniorer, er det sprintdistansen som gjelder (750 svøm, 20 km sykkel, 5 km løp) noen år til. For meg som satser olympisk distanse (1500 svøm, 40 km sykkel, 10 km løp) er det bare godt å få inn mer fart i kroppen, så dagens økt passet meg fint. For å samle gruppene mellom hver runde ble det et minutts pause etter løpingen, akkurat nok til å la melkesyra jobbe litt med muskulaturen.

For min del gikk økta greit, bortsett fra at kjedet hoppet av rett etter start og jeg mistet gruppa på første runde. Klarte å ta igjen sistemann i gruppa til slutt og vi holdt følge hele resten av økta. Jeg synes fortsatt det er litt ekkelt å ligge på hjulet til noen, men klarer det mye bedre nå enn for bare noen dager siden. En rundkjøring midt i sykkelløypa gjorde det vanskelig, jeg kan jo ikke kjøre rundkjøringer… Men, klarte å jobbe meg opp i ryggen på Susanne igjen hver gang. Slikt tar masse krefter av beina, så her må jeg finne meg en rundkjøring og starte treningen ASAP. Susanne var dessuten helt rå på dette med å ta av seg sykkelsko i fart, så hun fikk 20 meter på meg ut på løp hver gang. Skiftesoner og rundkjøringer må terpes!

Jeg sykler først og Susanne ligger på hjul. Vi byttet etter to kilometer og samarbeidet fint om kjøringen.
Jeg sykler først og Susanne ligger på hjul. Vi byttet etter to kilometer og samarbeidet fint om kjøringen.
Her er en av guttas grupper på vei inn mot skifting til løp. Her har allerede sykkelskoene kommet av for en av dem, viktig forberedelse inn mot skiftesonen. Takk til Joachim Wallen for foto :-)
Her er en av guttas grupper på vei inn mot skifting til løp. Her har allerede sykkelskoene kommet av for en av dem, viktig forberedelse inn mot skiftesonen. Takk til Joachim Wallen for foto 🙂

 

Løpingen gikk helt supert i dag. Selv om kroppen føltes skikkelig råtten etter en tøff svømmetrening i går ettermiddag, var beina gode å løpe med. Det ble faktisk den beste løpeøkten siden slutten av august 🙂 Hensikten med de fire rundene var å holde sone3/4 intensitet, helst progressivt i økta. Det klarte jeg, og siste 1,5 kilometer gikk 13 sekunder raskere enn den første. Det er fortsatt mye å jobbe med på farta og utholdenheten på løp, men jeg er veldig godt fornøyd med at jeg klarte å jobbe raskere hver runde 🙂

Nå skal det bli godt med en restitusjonsdag i morgen!

Hvile må til

 

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Triathlonspesifikk økt 2

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s