Trening uke 8

På tide med et treningssammendrag for uke 8, selv om vi allerede er langt inne i mandagen i uke 9. Denne uken har jeg vært på Playitas og det har blitt mange gode økter og mange timer trening. Totalt rundt 24 timer, inkludert basis og stretching. Det er uvant å være på leir igjen, det tar noen dager for kroppen å venne seg til nye mennesker og rytmen vi lever i på leir. Men for en gjeng vi er! Over 20 stykker som alle vil trene best mulig. Jeg er veldig imponert over våre juniortriatleter som alle trener kjempebra og viser positivitet og treningsvilje det suser av. Det skal bli veldig gøy å følge denne gjengen fremover.

Jentene var godt fornøyd med å ha gjennomført første treningsøkt. Og for en samling med bra damer! Dette kommer til å bli en helt super treningsleir. Jeg gleder meg :-)
For min egen del har uka gått fint. Jeg har en helt elendig madrass i sengen, ligger med rompa bokstavelig talt på plankene 😦 Så restitusjonen blir ikke optimal. Jeg burde absolutt sovet bedre. Men – Mette og jeg har det fint på rom sammen og selv om vi har noen skavanker her og der, klarer vi oss greit sammen med juniorene. Jeg skulle såklart vært bedre til å sykle, men synes det går mye bedre nå enn det gjorde her på Playitas i fjor. Løpingen går over all forventning 🙂

Hvem kan vel si nei til å løpe en morgentur i soloppgangen? Ikke jeg i hvert fall!
Hvem kan vel si nei til å løpe en morgentur i soloppgangen? Ikke jeg i hvert fall!

Det er svømmingen som utrolig nok er mest uvant. Vi har svømt hver dag, og vi har svømt mye. Dessuten er det langbane og kombinasjonen gjorde at mine skuldre fikk seg en liten knekk på fredag. Da la jeg inn noen dager med mindre belastning, og nå kjennes de mye bedre. Nøkkelen til suksess er jo kontinuitet i treningen, og da gjelder det å lytte godt til kroppen og ta slike småting før de blir store og fører til treningsstopp.

Her er Julia og jeg ferdige med svømmetrening. Julia går på Motala Rikstriathlongymnas, som vi er på leir sammen med. God stemning med mange på tur :-)
Her er Julia og jeg ferdige med svømmetrening. Julia går på Motala Rikstriathlongymnas, som vi er på leir sammen med. God stemning med mange på tur 🙂

Mandag: Rolig dag med kun en svømmeøkt på planen. Svømte 4300 meter på Domus før jobb, hovedserie på 2x(800 moderat fart + 2×50 race pace) on 11/50 + 4×200 1-4 on 3 + 2×50 racepace on 50. Fin økt med god variasjon på fart.

Tirsdag: Reisedag til Playitas. Sto opp 0530, men det var helt ok for jeg sov overraskende godt. Reisen gikk strålende, med nødutgangseter og mye hvile underveis. Vi løp en lett økt da vi kom frem, det ble 9,2 km på grusveier i «ørkenen». Fint for beina etter flytur. Stretchet 30 min i gymsalen etterpå.

Onsdag: På tide med en ordentlig treningsdag! Startet tøft med to timer svømming. Fokus på teknikk og drills gjorde at det ikke ble mer enn 4300 meter, men veldig nyttig trening absolutt. Alexander Skeltvedt er med som svømmetrener, og han kan sine saker godt. Etter litt hvile var vi klare for to timer på sykkelen i rolig tempo. Det ble 53 kilometer og en kjempefin tur før jeg dro på meg løpeskoene for en halvtimes overgangsøkt med 10 min i sone 3 fart. 45 min stretching og core ble det også tid til, middagen smakte godt!

Torsdag: Rakk en liten frokost før dagens første økt som var løping. Drills og 100 metere sprint ble godt mottatt av kroppen. Gøy å trene opp litt fart i beina. Etter en lang og god second breakfast kjørte vi 40 min basis og så over i bassenget.

Basistrening er viktig, og med 20 stykker på leir er vi mange som kan ulike øvelser. Her får vi utfordret balanse, styrke og utholdenhet. Problemet er vel mest at vi kjører så hardt at svømmingen etterpå blir veldig tøff. Satser på at det skal gå lettere siste uka!
Basistrening er viktig, og med 20 stykker på leir er vi mange som kan ulike øvelser. Her får vi utfordret balanse, styrke og utholdenhet. Problemet er vel mest at vi kjører så hardt at svømmingen etterpå blir veldig tøff. Satser på at det skal gå lettere siste uka!

Basisøkten var knallhard, så svømmingen føltes tung selv om fokus var på drills og teknikk fortsatt. Det ble 5300 lange meter og en formiddagslur etterpå. Kroppen var rett og slett skikkelig sliten! På programmet sto det bakkedrag på sykkel og det var vonde bein som syklet mot Tuineje denne ettermiddagen. Men opp bakken mot Pajara var det som om noe løsnet, for plutselig kjentes alt helt fint igjen. Bakken ble forsert raskere og raskere, og laktatmålingene viste 3.6 ved første måling og 2.6 ved andre måling. Utforkjøringene gikk også bedre utover i økta, så da vi endelig kom hjem etter 2,5 time og 52 kilometer, følte jeg meg sliten men ok i kroppen.

Glad for at jeg overlevde bakkedragene og utforkjøringene! Faktisk en veldig god dag på sykkelen :-)
Glad for at jeg overlevde bakkedragene og utforkjøringene! Faktisk en veldig god dag på sykkelen 🙂

Fredag: Startet dagen med 35 min løp og 10 min løpedrills ledet av unge lovende Kristian Blummenfelt. Kjempefin økt, beina var fine igjen 🙂 Før svømmetrening hadde vi 30 min basis, supert for å varme opp kroppen og bli sterkere i core. Siden skulderen ikke var helt i form ble det en kort svømmeøkt med hovedserie på 3x(3×100 fri + 100 bein) on 1.40/1.35/1.30 + pyramide 50/100/150/200/150/100/50 med annenhver 50 crawl og noen annet enn crawl. Fint med variasjon for sår muskulatur. Kom meg ned på 1.18 på 100 og var egentlig fornøyd med det. Mette og jeg syklet en restitusjonstur etterpå, jeg ga meg etter 1t 15 min og brukte en hel time på foamroll og stretching til slutt. Veldig digg å myke opp muskulaturen før middag!

Lørdag: Selv om jeg følger landslagets opplegg så mye som mulig, er det noen hensyn Hans synes jeg skal ta underveis. Hviledagene skal holdes hellig, så i dag holdt det med 50 min med triathlonspesifikk svømming på morgenen før jeg skulle ha resten av dagen fri. Det passet meg fint, for kroppen var rimelig kjørt etter ukens økter. 30 min basis og 15 min stretching fikk jeg med meg, men ellers holdt jeg meg i senga 🙂

Med kroppen godt plantet i senga. Slik skal hviledagen gjennomføres.
Med kroppen godt plantet i senga. Slik skal hviledagen gjennomføres.

Søndag: Langtur sykkel i rolig tempo. 3,5 time på 80 kilometer og 1070 høydemeter. Vi var en fin baktropp som tok det pent og rolig både opp og ned bakkene i den sterke vinden. Bikesurfing er ikke så veldig gøy synes jeg, men det gikk greit og vi kom oss helskinnet hjem hvor vi hoppet rett i løpeskoene og la ut på 45 min løp med 30 min sone 1/10min sone 3/5 min sone 1. De 10 harde minuttene gikk overraskende bra, og jeg håper slike treninger skal gjøre meg flinkere til å løpe progressivt. Brukte foamrolleren godt og lenge etterpå 🙂 Avsluttet dagen med open water trening. Massestart og feltsvømming skulle gjennomføres, men jeg måtte korte noe ned siden jeg klarte å slå hånda hardt i en annens hånd med klokke på. AU! En kort visitt hos legen som sendte meg i taxi til sykehus for røntgen. Utrolig lettet over at det ikke var brudd! Så da er det bare å trene videre, jeg skal fortsatt være på Playitas i en hel uke til 🙂

Massestart fra strand er en fin måte å trene konkurransespesifikt på. Med en stor gjeng ble det veldig reelt og alle ville først frem til bøya der ute. Mye bølger hadde vi også, så her var det mange krefter i gang.
Massestart fra strand er en fin måte å trene konkurransespesifikt på. Med en stor gjeng ble det veldig reelt og alle ville først frem til bøya der ute. Mye bølger hadde vi også, så her var det mange krefter i gang.

Strandstart2xu våtdrakt på Kari

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s