Trening uke 6

Uka har vært preget av et par kranglete armer. Jeg har vært stinn i muskulaturen et par uker, og denne uka var det så vondt at jeg faktisk grein. Det verket så kolossalt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, og tiltak ble straks iverksatt. Massøren min Sara Ertzaas jobbet hardt og lenge med hver arm på torsdag, jeg tok svømmefri en dag og svømte ellers helt rolig på slutten av uken. Fysioterapeut Kristoffer Torgersen hos Stabækklinikken fikk satt noen nåler og svømmetrener Nils Uno Davidsen fikk gjort noen justeringer på lørdagens svømmetrening. Resultatet er mye bedre armer, men fortsatt en jobb som skal gjøres. Nåler, massasje og hvile står heldigvis på programmet uken som nå kommer 🙂

Det ble likevel tid til mye trening. Nesten 17 timer totalt. Spesielt fornøyd er jeg med at løpeformen er på vei. Jeg har løpt mer de siste syv ukene enn jeg gjorde det siste halvåret i fjor. Helt fantastisk at kneet holder og at jeg ikke har fått vondter andre plasser heller. Jeg er bevisst på at skaden fra Mallorca i fjor på kneet og foten kan påvirke løpssteget og føre til skjevbelastning andre steder. Derfor har jeg gjort mye stabilitetstrening for hoftene og styrket bakside lår mens jeg var skadet. Det får jeg igjen for nå. Kroppen tåler opp mot fem mil løping i uken, og det fortjener to tomler opp 🙂

Sånn så kneet mitt ut i mai i fjor. Et fargekart som strakk seg  fra låret nesten til leggen. I tillegg var det brudd i et bein i foten, og jeg var redd for at jeg aldri ville komme meg på sykkel eller løpetur igjen. Heldigvis går alt mye bedre nå!
Sånn så kneet mitt ut i mai i fjor. Et fargekart som strakk seg fra låret nesten til leggen. I tillegg var det brudd i et bein i foten, og jeg var redd for at jeg aldri ville komme meg på sykkel eller løpetur igjen. Heldigvis går alt mye bedre nå!

Mandag: Hviledag som vanlig på mandager. Normalt står det 20 min core og 20 min tøy på planen, så jeg dro på SATS Hot Mojo Yoga og fikk både tøyd og utfordret kjernemuskulaturen i en og samme økt. Merket murring i armene etterpå, mange plankeøvelser som tok hardt på overarm/skulder.

Tirsdag: 800-test sto på programmet. Etter en lang oppvarming var jeg klar og tiden ble 10.23. Helt ok, men burde holde distansen bedre (startet på 5.05). Satt sliten på jobb med vonde armer, men fikk spist godt gjennom dagen og var klar for en time løp på ettermiddagen. 10×200 gikk veldig greit, ikke lenge til jeg må finne et SATS-senter med møller som går fortere enn 20km/t 🙂

Onsdag: Svømte 4000m før jobb (1t10min). Hovedserien var i moderat fart 3×300 on 4.30 + 6×150 ry/br/cr on 2.35. Sliten i armene og opplevde smerte og verking utover dagen. Det ble ikke bedre av å sitte halvannen time på rulla etter jobb 😦 Men jobben ble gjort (4x6min i sone 3).

Torsdag: En time løp og 50 min styrke/core sto på programmet, og det ble gjennomført. Men jeg var mer opptatt av følelsen i armene som ikke var av det gode slaget. Intens verking! Sara fikk jobbet hardt og lenge på hver arm, og Kristoffer gikk rett over på nålebehandling da hun var ferdig. Vel hjemme var det nå så vondt i armene at jeg måtte ise de ned, og hva funker da bedre enn frosne erter og litt maskeringstape?

Ising av slitne armer

Fredag: Hoppet i vannet på Domus og var spent på hvordan armene ville kjennes etter gårsdagens intense massasje. Det gikk overraskende greit. Jeg svømte 3700 meter på 1t15min. Hovedserien var 3x(200 moderat tempo i2/3 + 3×50 hardt i4) on 3.15/60. Holdt greit i underkant av 2.40 på 200 og var fornøyd med det. Etter jobb løp jeg 45 min på SATS Solli med drills og fartlek inkludert. Deilig å kjenne at farten kommer i beina. Jeg har løpt flere mølleøkter med mine Zoot Kalani og er veldig fornøyd med dem, både på langtur og fartsintervaller.

Har brukt disse en drøy måned og liker dem godt.
Har brukt disse en drøy måned og liker dem godt.

Lørdag: Startet dagen 08 med svømmetrening på Tøyenbadet. Lørdag morgen er alltid hardt med OI, men idag var jeg nødt til å kaste inn håndkleet og ta det med ro. Det ble 4000 meter nærmest i ett. Mye variasjon for å holde bevegelsen i gang, og en god del drills for å slippe spenninger i skuldre og armer. Nils så på meg og jeg fikk noen korrigeringer som hjalp godt. Armene hadde det bedre etter økta enn før, alltid et godt tegn.

Etter litt hvile hjemme var det ut på tur igjen. Sola skinte og jeg løp 1t10min rolig langtur med noen innlagte spurter på slutten. Herlig å løpe ute i sola! Rakk også 45 min styrke på SATS senere på dagen, hvorav 30 min eksplosiv styrke på bein. Rimelig død i kroppen før treningen, men da jeg sto der med vektene fungerte alt utmerket. Digg følelse.

Så glad blir jeg når jeg får løpe i solskinn.
Så glad blir jeg når jeg får løpe i solskinn.

Søndag: Morsdag og barnefri er en god kombinasjon. Jeg fikk en god natt med søvn og var klar for langtur på ski. Endelig skulle vi komme oss til Løvlia! De tre foregående forsøkene har nemlig strandet på Heggelia, det er fryktelig tungt å gå opp alle bakkene med pulk. Nå var vi uten pulk og holdt et bra tempo opp bakkene. Hadde ikke den store glien på skia, men festet var ok og vi kom oss opp. Gårsdagens Holmenkollmarsj gjorde at vi hadde løypene nesten alene, de fleste var nok mer opptatt av å se ski på TV denne søndagen enn å gå på ski selv. Herlig for oss som var ute! Sola tittet frem fra tid til annen også, det ble en fin avslutning på en bra uke. Ganske støl i kroppen nå, men satser på at en rolig uke skal gjøre underverker før turen går til Playitas om en uke.

Kan ikke klage når vi får gå på ski i dette været!
Kan ikke klage når vi får gå på ski i dette været!
Vaffel, kakao og skift til varmt tøy er standard på Løvlia. Alltid kaldt å gå de første fem km på tur hjem igjen!
Vaffel, kakao og skift til varmt tøy er standard på Løvlia. Alltid kaldt å gå de første fem km på tur hjem igjen!

Etter endt skitur ble det tur til Holmestrand hvor vi fikk morsdagsmiddag og nybakte boller. Kjempegodt! Tusen takk til mine supre søstre Ingrid og Brita, og til mamma, som passet Magnus og lærte ham bollebaking. Nam!

Supertantene har bakt masse boller med Magnus. Smakte veldig godt!
Supertantene har bakt masse boller med Magnus. Smakte veldig godt!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s