Trening uke 2

Jeg har lagt bak meg en rolig uke. Det har vært trening hver dag og totalt 13,5 time i aktivitet, men fokuset har vært på restitusjon og færre timer enn vanlig. Litt fart i mellom for å holde kroppen i gang må til, men i hovedsak sone 1 over hele linja. Mindre trening har gitt mer tid til familie og venner. Det passet derfor fint med besøk fra min yngste lillesøster, Brita, som har vært hjemme fra Canada noen uker. Vi fikk knust pepperkakehus til Magnus sin store glede, og vi har hatt noen hyggelige søsterkvelder. Det er alltid koselig. Uka ble avsluttet med bursdagshelg på Haugastøl, et flott sted selv i minus 25. Vi som gikk på langrenn var godt fornøyd, strålende sol og lite vind passet perfekt. De som var på kitekurs fikk nok litt mindre ut av den aktiviteten, men hyggelig var det. Dessuten stilte familien Kaupang som driver Haugastøl opp med god frokost, nistepakke og to-retters middag. Helt nydelig!

Tradisjonen tro skulle pepperkakehuset knuses etter nyttår. Vi ventet noen ekstra dager så Brita fikk vært med på moroa. Magnus tok fart med hammeren og klarte det hele med ett slag. Nam!
Tradisjonen tro skulle pepperkakehuset knuses etter nyttår. Vi ventet noen ekstra dager så Brita fikk vært med på moroa. Magnus tok fart med hammeren og klarte det hele med ett slag. Nam!

Mandag: Syklet til Domus og trente 45 minutter rolig svøm. Rakk 3000 meter. Syklet til jobb og hjem fra jobb og avsluttet dagen med å vaske vintersykkelen i badekaret 🙂

Vi har hver vår vintersykkel. To tunge sykler med piggdekk. Nå var de veldig skitne og trengte en real vask.
Vi har hver vår vintersykkel. To tunge sykler med piggdekk. Nå var de veldig skitne og trengte en real vask.

Tirsdag: Fri fra jobb og tid til å hvile godt. Leverte Magnus i barnehagen og hadde satt av tid til møte hos ernæringsfysiolog, massør og kiropraktor. I mellom der fikk jeg tid til 90 minutter rolig sykling på rulla. «Må ikke være belastende» sto det i planen min, så jeg rigget meg til med musikk på ørene og fikk endelig lest noen utgaver av A-magasinet.

Hos ernæringsfysiologen min Hanne har jeg fått hjelp til å spise bedre og ikke minst mer. Denne gangen hadde jeg fylt ut en kostregistrering over fire dager og vi gikk gjennom den sammen. Det viser seg at jeg fortsatt ikke spiser nok, men jeg har blitt mye flinkere til å spise riktig og på rett tidspunkt. Hanne har lært meg viktigheten av å ha med mat rett etter trening, spesielt på dager med flere økter. Får jeg i meg mat innen 30 min etter trening, restituerer jeg raskere og kan yte mer ved neste økt. Jeg merker det hjelper og skal jobbe videre med kostholdet fremover. Ny avtale er satt opp i mars 🙂

Etter trening var det på tide med massasje og kiropraktor. Jeg har fått en avtale med Røa Kiropraktorklinikk hvor jeg får knekt opp stive ledd og løst opp i støle muskler. Hos Sara fikk jeg på en halvtime effektiv massasje løst opp i stive bein etter de siste ukenes tøffe treningsbelastning. Det var vondt, men gjorde godt! Så var det rett inn til Thorleif Monsen som gikk raskt i gang med å knekke opp mine vante vondter: Nakke, hofte, korsrygg, knær, føtter, bryst og skuldre fikk kjørt seg. Her gjelder det å slappe godt av og la Thorleif styre showet. Takk for hjelpen!

Onsdag: Jobbedag for meg, og siden lillesøster var i byen ble det kun en 45 minutters løpetur på mølla på SATS Solli. Siden de to første dagene hadde vært helt rolige, kjørte jeg på med 2×10 min løp i sone 3 for å kjenne litt på farten og få hjertet i gang. Det var kjempelett å løpe (massasjen må ha hjulpet!) og jeg var i veldig godt humør da Brita og jeg endelig fikk satt oss ned med sushi-middagen vår.

Torsdag: Nok en fridag for meg, og siden jeg ikke rakk to timer rolig sykling (eller langrenn) i går sto det på planen i dag. Først ble det imidlertid 70 min svømming på Domus (4400 meter – hovedserie 8×100 1.15 fart on 1.30 + 5×200 2.45 fart on 3 min). Så to timer på sykkel på SATS Storo, én time på spinning og en time helt rolig alene etterpå. Fikk i meg banan og to brødskiver etter svømmingen, sportsdrikk, vann, YT og nok en banan på syklingen 🙂 Hanne kan være fornøyd med meg! Dro hjem for å sove og spise litt mer, før jeg avsluttet dagen med 45 minutter stabilitetstrening.

Godt rustet før to timer på spinning på SATS.
Godt rustet før to timer på spinning på SATS.

Fredag: Halv jobbedag og avreisedag mot Haugastøl. En time svømming sto på planen og den økta ble gjort i Drammensbadet. Et flott basseng på alle måter, bortsett fra inngangsbilletten. 125 kroner for å svømme er ran på åpen gate. Jeg hoppet av der mens Kristian kjørte Magnus til Holmestrand for helgen. Mens han var borte fikk jeg akkurat kjørt mine 3500 meter, inkludert hovedserie på 3×400 1-3 on 5.50 + 4×150 1-4 on 2.15. Startet veldig rolig og dro heller på med fart på den siste på hver serie, opp til sone 3 fart. Var godt fornøyd med 5.15 på 400 i dag. Lasset på med bananer etterpå og var klar for fire timer i bil. Greit at ingen så meg, for større brillemerker skal du lete lenge etter!

Jeg får skikkelige merker av alle slags svømmebriller. Denne gangen brukte jeg tribrillene mine, Zoggs Predator. De er kjempegode å svømme med, men merkene satt resten av kvelden og faktisk neste morgen.
Jeg får skikkelige merker av alle slags svømmebriller. Denne gangen brukte jeg tribrillene mine, Zoggs Predator. De er kjempegode å svømme med, men merkene satt resten av kvelden og faktisk neste morgen.

Lørdag: Startet dagen med 30 min løping i kulda (25 minus!!). Det var faktisk veldig godt. Så ble det to timer rolig langrenn litt senere på dagen. Les mer om vår flotte dag til fjells.

Fine forhold, godt selskap og bra utstyr gjør selv en superkald dag til en god opplevelse. Det var veldig digg å ta på seg min nye Cold War Down Parka fra Mountain Works etter noen timer på ski.
Fine forhold, godt selskap og bra utstyr gjør selv en superkald dag til en god opplevelse. Det var veldig digg å ta på seg min nye Cold War Down Parka fra Mountain Works etter noen timer på ski.

Søndag: Nok en særdeles kald dag, og etter lite søvn fristet det ikke stort med trening av den ene eller andre sorten. Jeg hadde vondt i korsryggen etter langrennsturen i går og synes egentlig mest synd på meg selv. Fant likevel ut at det gjorde mer vondt å ligge stille enn å bevege seg, så etter frokost fikk jeg kjørt 30 min styrke/core på stuegulvet i leiligheten på Haugastøl. Det er utrolig hva det går an å kjøre med et håndkle og en stol. Mange fine styrkeøvelser, her gjelder det å bruke fantasien 🙂

Et håndkle under føttene funket som erstatning for slynge. God trening for bakside lår, rompe og korsrygg når man sklir inn og ut med beina. Uten slynge eller ball funket stolen som stand-in når jeg skulle trene hoftestabilitet og styrke. Jeg gjorde også utfall, diverse coreøvelser og noe balansetrening. Fin oppvarming før skitur.
Et håndkle under føttene funket som erstatning for slynge. God trening for bakside lår, rompe og korsrygg når man sklir inn og ut med beina. Uten slynge eller ball funket stolen som stand-in når jeg skulle trene hoftestabilitet og styrke. Jeg gjorde også utfall, diverse coreøvelser og noe balansetrening. Fin oppvarming før skitur.

Dagen ble avsluttet med halvannen times rundtur på ski fra Ustaoset via Prestholtseter til Hesteberget og ned til Ustaoset igjen. 15 km ble det med strålende sol og fine forhold. Her var det i motsetning til lørdagens tur fine oppkjørte trikkeskinner, så det gikk fortere og var morsommere enn i går. Dessuten var Prestholtseter åpen, så da ble det varm toddy og Kvikklunsj som seg hør og bør underveis.

For en dag å gå på ski! 25 minus gjorde det helt nødvendig med dobbelt lag ull, men når varmen først kom innenfra var det bare å nyte utsikten og føret. Godt å se at mange hadde tatt seg turen ut i det fine været, selv om det ser nokså ensomt ut akkurat her.
For en dag å gå på ski! 25 minus gjorde det helt nødvendig med dobbelt lag ull, men når varmen først kom innenfra var det bare å nyte utsikten og føret. Godt å se at mange hadde tatt seg turen ut i det fine været, selv om det ser nokså ensomt ut akkurat her.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

3 kommentarer om “Trening uke 2

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s