Dustetrening

Jeg har kommet meg hjem til sofaen etter 10 000 svømte meter i Høyanghallen i Holmestrand. 100×100 meter som jeg brukte 2 timer og 50 minutter på, inkludert alle pauser. Ganske fornøyd med det, for sist gang jeg forsøkte meg på samme økt måtte jeg stoppe stokk stiv etter bare 60 stykker. Den gang gikk jeg i starttidfellen og kjørte for hardt fra start, tok få tilleggspauser og jeg var dårligere trent enn nå.

I dag startet jeg med godt mot på 1.30 og var spent på hvor lenge jeg ville klare å holde starttiden. Normalt kjører jeg ikke flere enn 15-20 100 metere på denne starttiden, men godt motivert av Tom Remman og Øystein Askjem var jeg klar. Vi var 10 stykker som startet i dag, Tom og jeg lå i samme bane. Mens han koste seg på 1.10-1.15 per 100 lå jeg på 1.20-1.27. Jeg synes jeg hadde en fin arbeidsfart, men etter 50 stykker begynte kroppen å kjenne kjøret. Da var jeg oppe på 1.26-27 per hundre og fikk nesten ikke pause. I hvert fall ikke nok til å ta til meg drikke eller næring.

Etter 60 stykker fikk jeg bare hånda i veggen før jeg måtte starte igjen, og gikk over på en 1000 meter i ett. Det var kjipt å slippe Tom og Øystein, men jeg ville så gjerne fullføre 10 000 meter så da måtte jeg gjøre noen endringer. Det ble 20x100medley med starttid 1.55 i samme bane som Per Morten Ellingsen, og det var helt fantastisk å svømme kontrollert medley i et par tusen meter. Jeg avsluttet økta med 10×100 cr start på 1.40 og var godt fornøyd med å ha fullført 10 000 meter på under tre timer.

Slitne, men glade for å ha gjennomført 10 000 meter i Høyanghallen. Vel, Tom Remman og Øystein Askjem kjørte 120x100. Are Hotvedt og jeg nøyde oss med 100 stykker, noe Per Morten Ellingsen og Goldie Ironman også klarte. Bra kjørt!
Slitne, men glade for å ha gjennomført 10 000 meter i Høyanghallen. Vel, Tom Remman og Øystein Askjem kjørte 120×100. Are Hotvedt og jeg nøyde oss med 100 stykker, noe Per Morten Ellingsen og Goldie Ironman også klarte. Bra kjørt!

De fleste med svømmebakgrunn har vært med på 100x100m en eller flere ganger i løpet av livet. Det vanlige er å kjøre denne økten på nyttårsaften, sikkert for å sørge for at alle utøverne er så slitne etterpå at nyttårsfeiringen ikke ble så viktig. Men det har også vært en fin tradisjon for å sprenge grenser og kjenne litt på hvor sliten man egentlig kan bli.

Jeg har faktisk ikke kjørt 100×100 før, for da jeg svømte aktivt som ung slapp jeg som regel unna med mindre. Og da jeg ble eldre, så var det liksom ikke så viktig lenger å fullføre en slik dustetrening. For det er jo litt dustete. Å samles i svømmehallen for å svømme så mange 100metere man klarer, men minst 100 av dem. Du blir ikke bedre til å svømme av en slik økt, men mentalt og sosialt er det absolutt god trening likevel. Og det finnes noen huskeregler du kan følge for å sørge for at du kommer til å gjennomføre økten.

  1. Nok mat og drikke – Du kommer til å holde på lenge. Jeg brukte 2 timer og 50 minutter med starttider på 1.30 til 1.55 (crawl til medley). Husk vann, sportsdrikk, gjerne cola eller redbull og hvis du er hardcore – kaffe! Energibarer kan være vanskelig å tygge i farten, men små biter av bananer, m&m’s, nøtter og WinForce kokosgel fungerer fint. Husk også å ta med niste til du er ferdig med økten, sørg for at du får i deg noen brødskiver med pålegg med en gang du er ferdig.
  2. Riktig starttid – Starter du for hardt, kommer du til å tømme kroppen og gi opp. Sett deg en realistisk starttid som du kan gjennomføre. Er du vant til å kjøre 100m på 1.40 kan det være lurt å kjøre 1.45 for å gi deg en mulighet til fullføre. Men ikke gi deg selv for lange pauser heller, 10-15 sekunder er mer enn nok. Du vil jo gjerne ha litt effekt av treningen også?
  3. Pauser underveis – Legg inn ekstra pauser underveis, så du rekker å spise de små godbitene du har tatt med deg. Vi hadde 1 min pause etter 20 og 40, 2 min etter 50, 1 min etter 60 osv. Pausene skal ikke være lengre, det gjelder å holde kroppen i gang og huske på at det gjelder å gjennomføre økten.
  4. Variasjon – Gjør du som Tom Remman og vil klare 100×100 on 1.30, så er det crawl som gjelder. Men vil du egentlig bare fullføre økta, så prøv å varier svømmeartene eller bruk paddles, svømmeføtter eller begge deler på noen av seriene. Det er godt for hodet å variere, og kroppen vil også sette pris på det etterpå.
  5. Motiver hverandre – Normalt kjører man på ulike starttider fordi man er på ulike nivåer. Ser du at noen andre har pause, sørg for at du heier og motiverer dem til å gjennomføre! Blir du tidligere ferdig enn de andre? Sett deg ned og spis nisten du har med (to skiver med nugatti og peanøttsmør er godt etter 3 timer i vannet) mens du heier på de andre til de blir ferdige.
  6. Kuleramme – Så holder du tellinga. Ikke stol på klokka di på armen. Hvis den liksom kan telle meter, så er den i beste fall bare litt unøyaktig. Det er uansett best å svømme uten klokke, så vær enten veldig god til å telle på paceklokka på veggen, eller bruk kuleramme.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Dustetrening

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s