Livet på leir

Jeg har vært på mange treningsleirer i mitt liv. Men ingen har vært så krevende som livet på triathlonleir.

På treningsleir legger jeg bort alt som heter jobb (nesten) og fokuserer helt og holdent på å legge forholdene til rette for mest mulig trening. Det funker best uten forventninger, verken fra jobb eller familie. For på treningsleir er det ikke tid til overs. Det er en eneste stor egotripp.

Jeg tror hver ferie og langhelg fra jeg var 11 til jeg var 17 gikk med til treningsleir, så jeg har litt erfaring på området. Da dreide det seg i all hovedsak om én sport, en idrettsutøvelse. Og kanskje noe stabilitet eller core på de siste leirene da jeg var blitt senior og kun svømte sprint. Det var tider. For selv om to økter om dagen med svømming er slitsomt, venner kroppen seg til den rutinen som finnes på svømmeleir. På triathonleir derimot, da er det vanskelig å finne en rutine.

Det mest slitsomme på triathlonleir er egentlig ikke timene med trening, for de er ca like mange som på svømmeleir. Det er den evige skiftingen mellom ulike idretter som tar krefter. Kroppen skal hele tiden venne seg til å trene en ny sport. Hver dag har tre til fem økter, alle med ulikt innhold. Her om dagen da vi hadde både svøm, sykkel, løp og styrkeøkt gikk det i ett fra vi gikk mot stranden 0715 til vi løp i mål på hotellet 1825. Det var på et vis enklere å komme seg til og fra svømmetrening. Sekken var jo mer eller mindre ferdig pakket hele tiden og det eneste jeg trengte å huske var vannflaske og tørr badedrakt. Nå tar det 15 min å gå til stranden eller bassenget, det tar fort 15 min å få på seg våtdrakten ordentlig, og den skal skylles godt etter bruk. Deet tar tid å kle seg om til sykkeltur, planlegge ruter og pakke det vi trenger av mat og drikke underveis. Så skal det dusjes og gjøres klar til en løpetur som krever ny dusjing når den er ferdig, før det er tøying eller styrketrening på kvelden. Og kanskje enda en tur i dusjen før middag.

Livet på triathlonleir
Hver dag består av å komme seg til trening, planlegge trening, spise, hvile og nyte trening. Pluss masse dusjing og enda litt mer trening. Ja, vi er privilegerte.

På en typisk dag på denne treningsleiren er det satt opp 4-5 timer trening. Men det føles som mer. Ta i går for eksempel. Dagen startet med en time løping før frokost (spiste banan og en halv energibar først). Etter frokost ble det 20 min hvile på sengen før jeg måtte gjøre meg i stand til sykkeløkten. Planen sa 3,5 time på sykkel. 60 min rolig, 3×20 min styrketråkk med 10 min rolig mellom og 60 min rolig hjem til slutt. Dessuten er det alltid noen ekstra pauser på en slik sykkeltur, så 3,5 time effektiv trening kan godt ta 4,5 time. I dag tok det heldigvis ikke mer enn fire timer, vi hadde ingen uhell på veien og stoppet ikke lenger enn det tok å spise en energibar og drikke en flaske sportsdrikk. Sånt liker jeg.

Skitten etter sykkeltur
Sånn så jeg ut i går etter 3,5 time på sykkelen. Det var sand overalt, den hadde kommet seg inn med vinden og satt seg fast på hele kroppen. En real skrubb måtte til for å få alt vekk før styrketreningen.

Vel tilbake på hotellet handlet alt om å få i seg nok næring for å være klar til neste treningsøkt. En stor porsjon All Bran, en stor skive med egg, ost og skinke, samt en bra dose nøtter og enda mer sportsdrikk fikk humøret opp. Så bar det rett i dusjen for en ordentlig skrubbevask. Jeg var gjennomskitten etter timevis på en støvete vei der sanden blåste sideveis og stakk som kniver underveis.  Dusjet og ren var det klart for Skype-samtale med de hjemme. Det funket ikke spesielt bra, for nettet her er ganske ustabilt. Ga etter hvert opp, men fikk snakket 30 min med Magnus og Kristian på telefonen i stedet. Så ble det tid til blogging og hvile før dagens siste treningsøkt. En time med core og stabilitet pluss 15 min stretching på slutten. Fem timers trening overstått, men det kjentes som jeg var på farten i nærmere 10 timer.

Stabilitet før svømmetrening
Før svømmetrening er det fint å varme opp med noen stabilitets- og styrkeøvelser.

Hva så med den lille fritiden som er? Playa Las Americas og Los Cristianos har masse restauranter og bra shopping å by på. Men selv om det finnes tid mellom øktene, eller kanskje på en hviledag, til å ta seg tid til å gå og kikke, har ikke kroppen lyst. Den lille tiden som finnes mellom økter eller på hviledager brukes helst i sengen, eller til nød rett ut på en solstol, for kroppen skriker etter hvile og restitusjon. I forgårs var det hviledag, og da hadde jeg tenkt at jeg kunne se meg litt rundt, men det ble det ikke noe av. Kroppen var helt utmattet og sa klart i fra at i dag skal du holde sengen. Da jeg ikke hørte og dro på svømmetrening for å coache Christian og trene litt core ved siden av, svarte kroppen med å bruke nesten en time på å komme seg hjem de få kilometerne fra bassenget. Da ble jeg nødt til å høre etter, og fikk nesten tre timer søvn i retur. Som Hans sier: Kroppen kan ikke fungere på leir uten god kroppspleie. Beskjed mottatt. Hviledagene skal og bør holdes hellige.

Klar for hockeytrening
Selv om livet på leir er en stor egotripp, er det godt å få bilder hjemmefra. Fint å følge med på hva gutta hjemme fyller dagene med. Tusen takk til Kristian som gjør en super jobb som «hjemmepappa» mens jeg er borte.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.