I love swimming!

600.000 meter på ett år. Her er fire gode grunner til at jeg har brukt så mye tid i bassenget det siste året.

I dag passerte jeg 600.000 svømte meter for i år. Og jeg rakk det på den 365.dagen etter at jeg startet programmet for 2012. 179 timer ble det i vannet, noe som gir et snitt på 3350 meter per time. På akkurat ett år. En milepæl for meg, selv om det er langt unna hva jeg svømte i mine yngre dager. Det er nemlig milevis over hva jeg har svømt de siste åra. Bokstavelig talt!

Men hvorfor svømmer jeg så mye, tenker du kanskje? Jeg er jo svømmer og har teknikken inne fra millioner av repetisjoner opp gjennom årene (og bassengene!). Hvorfor gidder jeg fortsatt å plukke meter etter meter i et flislagt badekar? Hvorfor er jeg ikke ute og sykler og løper i stedet, jeg har jo mye mer å hente inn her? Siden så mange spør meg om dette har jeg blitt tvunget til å tenke gjennom hvorfor jeg svømmer så mye. Nå som jeg har nådd 600.000 meter tenkte jeg å dele hva jeg tenker.

Fornøyd med å passere 600.000 meter på Domus-trening i morges! I dag svømte jeg hovedserie på 8×150 + 8×100 + 8×50. Alt i rolig kosetempo.

Hovedårsaken til at jeg svømmer mye er selvfølgelig nettopp at jeg ER svømmer. Kroppen min har kjent denne type belastning i 25 år og tåler den godt. Jeg får ikke skader av å svømme mye, jeg opprettholder god kondisjon generelt og jeg trives med å være i bassenget. Jeg svømmer mye fordi jeg liker det!

Grunn nummer to er at jeg ikke har hatt anledning til å løpe og sykle så mye i år. Jeg brakk et bein i foten og skadet kneet stygt da jeg kræsjet på sykkeltur på Mallorca i mai. Det ble seks uker helt uten løping og nesten like mange uker uten sykkeltrening. Da var svømmingen veldig god å ha. Det er nemlig fullt mulig å svømme med brukket fot og ødelagt kne. Litt teip og kreative vendinger var alt som skulle til, og ekstra fint var det at langbanesesongen på Frognerbadet akkurat hadde startet da jeg kom hjem fra Mallorca.

I mai kræsjet jeg på sykkel, brakk foten og ødela det venstre kneet. Derfor har jeg ikke kunnet løpe og sykle så mye som jeg hadde tenkt. Da var det godt å kunne svømme hele veien, til tross for skadene!

Grunn nummer tre er at jeg må svømme mye for å være rask i vannet. Minst tre, helst fire ganger i uken for å opprettholde farten, teknikken og ikke minst styrken som trengs for å svømme fort.

Sist, men ikke minst. Grunn nummer fire er at jeg har en så flott gjeng å trene med! Det siste året har vi vært en egen gjeng på opptil åtte «gamle» svømmere som har møttes 3-6 ganger i uka for å svømme fort. Sjefssvømmer Erlend Alstad har laget programmene, og jeg har hatt stort utbytte av å trene med en motivert og engasjert svømmegjeng. Nå har Erlend flyttet til Bergen, men jeg håper at han fortsetter å sende langdistanseprogram til meg på Facebook!

Erlend Alstad har laget de aller fleste svømmeprogrammene mine det siste året. Tusen takk skal du ha!!

Så hva med neste år? Da kan jeg vel svømme mindre og fokusere mer på løp og sykkel? Tror ikke det. Jeg har nemlig satt meg som mål for 2013 at jeg skal klare å svømme 1500 meter på 19 minutter. Da må jeg forbedre meg litt over et minutt. Det er noen krevende 70 sekunder! For å klare det, må jeg nok svømme enda mer. Vi snakker fem, kanskje seks ganger i uken. Mer er ikke realistisk med tanke på at jeg fortsatt jobber ved siden av og har planer om å sykle og løpe en del også. Jeg gleder meg!

Jepp, jeg digger å svømme. Heldigvis!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “I love swimming!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s