Ingen skam å snu

I dag har vi lært fjellvettregel nummer åtte godt å kjenne. «Vend i tide, det er ingen skam å snu». Kanskje brøt vi et par andre på veien, men nummer åtte ble fulgt til punkt og prikke. Vi er nemlig på Trysil, Kristian, Magnus og meg. Og i dag måtte vi snu midt på fjellet.

Vi la ut fra Skihytta med godt humør og store planer. Magnus storkoste seg i bærmeisen.

Planen for i dag var å være mye ute, samtidig som vi skulle få litt utbytte av turen (altså mosjon). Nå har jeg jo sesongpause, men mosjon er lov. Fjellvettregel nummer én bør være godt innenfor «Ikke legg ut på langtur uten trening». Værmeldingen sa regn og gradestokken viste null (Fjellvettregel nr tre, «Vis respekt for været og værmeldingene»). Vi hadde godt med tøy på oss, og ekstra skift i sekken (Fjellvettregel nr fire). Matpakke, termos og sitteunderlag, men ikke kart og kompass (Bommet altså på Fjellvettregel nr seks) . Lommekjente er vi absolutt ikke, så vi holdt oss til merka løyper. Alt vel så langt!

Magnus var hoppende glad for å finne snøen. Jeg klarte bæremeis i to kilometer og lot Kristian ta resten. Hardt arbeid, men hyggelig med familietur.

Vi fulgte løypa fra Skihytta til Fageråsen. Fem kilometer, mesteparten på grus. Kristian bar Magnus i bæremeis, jeg tok sekken. Funket fint, vi brukte i underkant av 10 minutter per km så lenge lillegull satt i meisen. Ikke verst med 20 kg i bæremeisen! Innimellom fikk Magnus leke med snøen på veien og var henrykt over å se is. Hans store mål med helgen var nemlig å leke i snøen og komme til «isfjellet» (Magnus sliter litt med å si Trysilfjellet). Treåringen lo godt da jeg nesten datt så lang jeg var på det glatte underlaget. Hentet meg heldigvis inn før det smalt, til Kristians store overraskelse. Fullfart Lingsom imponerte med et snev av balanse!

På vei mot Fageråsen. Ble en drøy kilometer i myrlendt terreng langs godt merket vinterløype.

Fageråsen nådde vi etter en time. Skisesongen er det jo en stund til, så det meste var stengt. Kong Vinter hadde imidlertid bestemt seg for å komme på besøk. Det begynte å lave ned samtidig som vi gikk inn mot området. Gjett om vi var glade da vi så at SportsLodgen var åpen. Etter å ha vurdert de gode tilbudene der (kortet lå dessverre i bilen på Skihytta!), spiste vi lunsjen i prøverommet. Så har vi gjort det også…

Noen ganger er det for kaldt til at man ønsker å spise ute. Prøverommet på SportsLodgen på Fageråsen fungerte fint som rasteplass 🙂

Deretter gjaldt det bare å finne veien hjem. Lettere sagt enn gjort. Vi hadde egentlig sett for oss en vei, men med snøføyka ville vi spørre lokalfolk om letteste vei tilbake til Skihytta (fjellvettregel nr fem «Lytt til erfarne fjellfolk»). Vi spurte på nevnte sportsbutikk, men øret som hørte husket ikke stort av hva som ble sagt da vi kom ut på veien.

Kristian prøver å finne merket løype. Ingen god følelse med Magnus på ryggen i økende vind, snødrev og stadig tettere tåke.

Vi endte i hvert fall opp på Nordre Kanken (1022moh). Herfra fant vi ikke markert løype til Skihytta. Snøen kom tettere og sikten var 50m. Med en treåring i bæremeis måtte vi ta en rask beslutning. Familierådet bestemte seg for hurtig retrett til Fageråsen. Det gikk heldigvis fint, selv om de blåmalte steinene raskt ble dekket av Kong Vinters snø. Fra Fageråsen sto valget mellom taxi tilbake, eller samme rute hjem som vi kom. Vi valgte det siste, for beina var fine og det var fortsatt kjeks og saft igjen i sekken.

Det smakte godt med mat og drikke på Skihytta etter noen lange timer i fjellet.

En drøy time senere kunne vi nyte belønningen etter 17 km og 3,5 time i fjellet. Øl, eplekake, kokosbolle, kakao og kinderegg på Skihytta. To slitne, men glade foreldre var lettet over at alt gikk bra og at i tok rett beslutning i tåka.

Middagen ble inntatt med god samvittighet, Magnus sovnet som bestilt og nå blir det film med beina høyt (dessverre med en ispose på kneet).

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.