Aktiv familieferie i Danmark

Etter en lang sommer med Magnus i sommerbarnehage, meg i konkurranse- og restitusjonsmodus og Kristian i full jobb, var det på tide med fire dager på familieferie i Danmark. Turen gikk til Billund og Legoland, med Colorline Superspeed og vår Skoda Fabia. Landeveissykkelen min, Fuji SST 2.0 fikk selvfølgelig også være med. Coach Hans hadde nemlig satt opp mangfoldige timer trening de samme dagene som ferien vår, og da gjelder det å innrette seg best mulig for alle parter. Kristian skulle også trene, for det er ikke lenger til VM for han enn for meg. Hvordan løse kabalen?

Vi følger våre egne rutiner på ferie. De innebærer at vi får trent begge to, men at vi også får gjort vanlige familieting sammen.

Våre dager ble som følger:

Mandag. Avreisedag med biltur til Larvik, ferje til Hirtshals og biltur til Randbøldal Camping. Jeg legger inn treningen på morgenen, med en time stabilitetstrening på SATS. Så bar det rett til Frognerbadet hvor det ble halvannen time svømming med Kristian etterpå. Magnus var i barnehagen frem til lunsj. Jeg rakk innom en supervond behandling hos fysioterapeut Knut Fritzvold på Stabækklinikken i håp om at kneet skulle bli noe bedre.

Kristian og Magnus på vei til Legoland. Dag 1 av 3!

Tirsdag. Planen for dagen var Legoland. Solen skinte fra klar himmel og Kristian tok seg en 45 min løpetur på morgenen før vi satte kursen mot millioner av Legobiter. Etter seks timer hadde vi alle fått nok. Overraskende nok fant vi en svømmehall ved siden av Legoland (Billund Bad). Jeg fikk svømt en skikkelig kvalitetsøkt på en time, mens gutta koste seg i varmebassenget med hopp og lek. Etter en god middag, dro Kristian ut på halvannen times sykkeltur mens jeg la Magnus.

Superfornøyd med å ha funnet et 25-meters basseng rett ved siden av Legoland. Her ble det noen økter både for meg og Kristian, mens Magnus koste seg i de to barnebassengene. Helt klart verdt inngangsprisen på 50 kroner per voksen.

Onsdag. Nok en nydelig dag, og siden jeg hadde sovet godt og våknet tidlig var det bare å legge i vei på dagens sykkeltur. Det ble 56 km på to timer, og jeg var tilbake 1020. Fikk i meg en proteinbar og noe drikke før turen gikk med bil til Legoland igjen. Lunsjen spiste vi der (medbrakt denne gang) og så ble det fem timer med fullt fokus på familiens yngste. Han var henrykt. Da alle hadde fått nok, gikk turen tilbake til campingplassen hvor Kristian og Magnus koste seg med å bygge Lego-dumper og Lego-traktor mens jeg løp 45 min. Middag spiste vi sammen på campingplassen.

Torsdag. Planen min for denne dagen var 2,5 time sykkel, 30 min løp og en time svømming. Kristian og Magnus ville en siste dag i Legoland, så vi bestemte at de dro dit alene mens jeg trente sykkel og løp. Så kunne vi dra sammen i svømmehallen på ettermiddagen med påfølgende middag etterpå. Som sagt så gjort, med unntak av at jeg droppet halvtimen med løping siden kneet fortsatt ikke er helt bra. Svømmingen ble desto bedre, en kvalitetsøkt av de sjeldne. En liten stund var jeg redd for at badevaktene ville få mageinnholdet mitt å vaske bort på kanten, men heldigvis hadde jeg ikke så mye i magen i dag. Kvelden gikk med til treningsplanlegging for høsten over et glass vin, og pakking for tidlig avreise fredag morgen.

Fredag. Magnus hostet hele natten og ingen av oss sov noe særlig. Kristian er likevel knallhard og holder seg til planen. Han får inn en time løping fra 0645. Jeg pakker det siste, vasker og lager frokost så alle er klare og fornøyde til avreise. Jeg har hviledag og trenger ikke tenke på trening.

Det var vår familieferie i korte trekk. Mye trening, mye latter og en Magnus som var i ekstase over Lego i alle former. Randbøldal Camping ligger 15 min å kjøre fra Legoland og anbefales. Her var det en fin lekeplass for store og små barn, tre fine trampoliner og en egen liten innsjø å bade i. Dessuten var det fint å løpe på grusvei rett fra døra, og like fint å sykle milevis på fine asfalterte veier. En perfekt miniferie for en aktiv familie.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.